• Home
    • Contact
  • VaarTV
  • Skûtsjesilen 2014
  • Clipper Race
  • Nieuwe boten
  • Tips & advies
  • Watersportbedrijven
  • Produkten
  • Boot kopen
  • Boot huren
  • TV
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Eigen beeld
vr 30 nov 2012, 12:10

Terug naar de oorsprong - Beneteau Barracuda 7

geen - 

Beneteau is in 1884 aan de West Franse kust begonnen als bouwer van visboten.  In de 128 jaar erna groeide het Franse bedrijf uit tot de grootste producent van zeilboten en motorboten ter wereld. Op productielocaties over de hele wereld, worden tegenwoordig jaarlijks duizenden boten van vijf tot bijna twintig meter gemaakt. Met de in Polen gebouwde Barracuda’sbrengt de werf een ode aan waar het allemaal mee begon, boten voor vissers op de Atlantische oceaan.

Foto: Eigen beeld
Foto: Eigen beeld
Foto: Eigen beeld
Foto: Eigen beeld
Foto: Eigen beeld
Foto: Eigen beeld

Direct na de introductie van de Barracuda 9, een stoere, negen meter lange zeevisboot met outboard aandrijving en een airstep onderwaterschip, was er vraag naar een kleiner model.  Het antwoord kwam dit jaar met de wereldpremière van de Baracuda 7 op de HISWA te Water in Amsterdam. De Vaarkrant mocht als eerste deze nieuwe Beneteau testen. Dat de werf zo’n eerste confrontatie met de pers belangrijk vindt, blijkt uit de aanwezigheid bij de test van Basile Camus, export manager van Beneteau.

Berenboot

De Barracuda 7 ziet er -oneerbiedig gezegd- van buiten uit als een ‘Berenboot’. Op een stoere romp met een hoog vrijboord is een kaarsrechte kajuit gezet en dat geeft de boot een ‘vriendelijke no nonsense’ uitstraling. Dankzij een groot glasoppervlak, twee schuifdeuren en een glazen schuifdak is het in de kajuit lekker licht en je zit er prima. Voorin is een opbergplek met een 155 cm hoge toiletruimte en een 200 cm lang diagonaal geplaatst bed. Onder de bijrijderstoel zijn eenvoudige kombuisvoorzieningen weggewerkt. Ook de houtafwerking is basaal, in tegenstelling tot het degelijke polyesterwerk. Daarnaast maakt het elektrisch systeem, met hoofdschakelaars voor plus én min, duidelijk dat de boot uitstekend is geconstrueerd. Wel is jammer dat het bakboord gangboord  maar 33 cm breed is, zodat je er alleen dwars doorheen kunt lopen. Aan stuurboord is 4 cm meer ruimte.

Buitenboordmotor

De Barracuda’s worden met een buitenboordmotor aangedreven en dus heb je geen ruimte opslokkende motorkist op de plek waar je met de hengels in de weer wilt. Het leeg 2000 kilo wegende model kan worden uitgerust maximaal een 200 pk en daarmee kan een topsnelheid van 33 knopen, 60 km/u worden gehaald. De testboot  had een Yamaha F 115, 4 cilinder, 1800 cc motor met multipoint injectie en het Y-Cop diefstalpreventiesysteem.

In balans

Bij het testen blijkt de boot / motor combinatie mooi gebalanceerd. De motor draait licht, binnenin hoor je vrijwel geen  motorgeluid. De topsnelheid van 45 km/u is bewijst dat je met een relatief lichte motor en een goed onderwaterschip toch flink kunt opschieten. Op kruissnelheid (28 km/u) verbruik je 20 liter p/u en het maximale brandstofverbruik bedraagt 37,7 liter p/u. Met 200 liter brandstofvoorraad kun je dus een dag lang lekker doorvaren. De constructie is mooi stijf, goed te manoeuvreren en dat geeft vertrouwen op zee. Tel daar de uitstekende hengelsportvoorzieningen (houders, bun, banken) in de ruime kuip bij op en je hebt een prima visboot voor binnen- en buitenwater. Prijs (zonder motor) € 28.565. Geteste uitvoering € 45.540)

Meer informatie: Beneteau Barracuda 7

Scorebord:

Constructie                                       ****
Comfort & Ruimte                          ***
Ergonomie                                         ***
Afwerking                                          ***
Vaareigenschappen                      ****
Prijs / Kwaliteit                                 ****

Alternatieven:

Poseidon King Fisher 720
Arvor 230 AS (inboard motor)
Minor 25 WR

TESTGEGEVENS

 

toerental

Snelheid

Snelheid

geluid

brandstofverbruik

 

rpm.

knopen

km/u

decibel

liter per uur

Min.

700

2,2

4,1

66

1,2

 

1000

3,7

6,9

60

1,7

 

1500

4,7

8,7

62

3,4

 

2000

5,8

10,7

64

5,3

 

2500

6,5

12,0

67

8,2

 

3000

7

13,0

66

12,5

 

3500

7,7

14,3

74

16,8

 

4000

12,8

23,7

74

20,4

 

4500

15,5

28,7

78

23,8

 

5000

18,2

33,7

80

28,3

 

5500

20,2

37,4

78

34,2

max

6000

23,4

43,3

81

37,7

 

Verkoop: Serry Watersport

 

 

Technische specificaties

 

Lengte over alles

7,14 m

Lengte waterlijn

6,44 m

Breedte

2,68m

Diepgang

0,70 – 0,80m

Waterverplaatsing

c.a 2050 kg

Doorvaarthoogte

2.81m

CE Certificering

CE C

Techniek

 

Motor

1 x Yamaha F115

Dieseltank

1x 200 liter

Watertank

1x 100 liter

 

 


16.9 °C
WNW3
 
files 136
114 km.
Beurs AEX
AEX 407.96
+ / - +0.16%

UW MENING:

Het is goed dat boetes voor overtredingen in de watersport zijn verhoogd


Verstuur

NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor de Vaarkrant nieuwsbrief

De Vaarkrant nieuwsbrief brengt elke twee weken de hoogtepunten van het actuele watersportnieuws en tests van de meest bijzondere boten en watersportproducten. Ook komen de nieuwste trends op aan bod, evenals leuke gadgets, een spectaculaire video en exclusieve winacties. Meld je aan voor de Nieuwsbrief.
 

NIEUWS

Meer regels of controle?

Er moeten meer regels komen op het water, blijkt uit de Stelling van de Dag. Handhaven moet ook: het ontbreekt aan controle, vinden velen.