• Home
    • Contact
  • VaarTV
  • Dutch Match Cup
  • Nieuwe boten
  • Tips & advies
  • Watersportbedrijven
  • Produkten
  • Boot kopen
  • Boot huren
  • TV
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Subzero Images
di 04 dec 2012, 12:02

Eerste dag finale World Match Race Tour in regen maar zonder wind.

Favoriet kopje onder

Epco Ongering
Kuala Terengganu, Maleisië - 

Op de eerste dag van de Monsoon Cup, de finale van het WK matchracen in Maleisië, had de Zweedse favoriet Björn Hansen duidelijk moeite om op gang te komen. De bebaarde Zweed staat eerste in het Algemeen klassement, maar liep in zijn twee wedstrijden van vandaag tegen even zo veel nederlagen op. 

De omstandigheden waren lastig. Het regende, de zon scheen, soms was er weinig wind en dan weer geen wind. Vanwege het matige weer konden vandaag maar acht van de twaalf geplande matches worden gezeild.

Principe van matchracen
Het principe van het matchracen is heel simpel: In elke match strijden twee boten tegen elkaar. Ze starten gelijk en varen een route tussen twee boeien. Degene die als eerste de finish passeert is altijd de winnaar. Onderweg kunnen de schippers door de in een RIB mee varende scheidsrechter worden bestraft voor onjuiste manoeuvres. Zo'n straf bestaat meestal uit het moeten draaien van een driekwart rondje, een zogenaamde 270. Drie keer bestraft betekent diskwalificatie. 

Winst en verlies

Op het stromende water voor de Maleise badplaats Kuala Terengganu bepaalde de juiste inschatting van de stroom in enkele van de acht gezeilde matchraces het verschil tussen winst en verlies. Toch waren het niet de veteraan Peter Gilmour of de lokale Maleisische favoriet Jeremy Koo die hun kennis van de omstandigheden te gelde konden maken.
Verrassend genoeg wonnen zowel het Franse team van Pierre Antoine Morvan als het Maagdeneilandenteam van stuurman Taylor Canfield hun beide matches.

Gillen

Klassementsleider Hansen over zijn nederlagen: "De reeks is nog lang, dit zegt nog niks. Ik moest me beter focussen. In de wedstrijd tegen Peter Gilmour zag ik op een bepaald moment dat er een straf zou worden gegeven. Ik gilde toen de gele vlag werd getoond: "Dat had een rode moeten zijn". Een van mijn bemanningsleden fluisterde: "maar de straf was voor ons." Je snapt dat ik toen even de kluts kwijt was. Maar we hebben er achteraf wel om kunnen lachen."

Tevreden
De jongste schipper in de vloot is de 21 jarige David Gilmour. Hij sloot zijn eerste race tegen Adam Minoprio winnend af, maar merkte in de wedstrijd tegen Taylor Canfield dat hij nog veel moet leren. " We hebben wel veel getraind, onze boothandling is goed, maar in de tactiek, tsja, daar liggen de anderen nog lichtjaren voor. Morgen zien wat de dag ons brengt. Tot nu toe ben ik heel tevreden."

Morgen
Morgen worden de wedstrijden hervat en zullen naar waarschijnlijkheid 16 wedstrijden worden gevaren. Een drukke dag voor de 12 teams die zich voor deze finale hebben gekwalificeerd. Maar aan de eindstreep liggen er mooie prijzen voor de winnaars klaar. Het totale prijzengeld bedraagt 1,75 miljoen dollar en daarmee is de Alpari World Match Race Tour de bestbetaalde zeilrace ter wereld.

 

Gerelateerde artikelen

14.8 °C
ONO2
 
files 117
98 km.
Beurs AEX
AEX 415.0
+ / - +0.19%

UW MENING:

Het is goed dat boetes voor overtredingen in de watersport zijn verhoogd


Verstuur

NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor de Vaarkrant nieuwsbrief

De Vaarkrant nieuwsbrief brengt elke twee weken de hoogtepunten van het actuele watersportnieuws en tests van de meest bijzondere boten en watersportproducten. Ook komen de nieuwste trends op aan bod, evenals leuke gadgets, een spectaculaire video en exclusieve winacties. Meld je aan voor de Nieuwsbrief.
 

NIEUWS

Meer regels of controle?

Er moeten meer regels komen op het water, blijkt uit de Stelling van de Dag. Handhaven moet ook: het ontbreekt aan controle, vinden velen.