Zoeken
  Zoeken met  
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: SeaDo
vr 07 dec 2012, 11:53

BOOTTEST

Volle kracht achteruit! -Test SeaDoo GTX Limited iS 260

Alfred J. Boer
geen - 

Liefst drie opeenvolgende jaren werd Bombardier (BRP) met haar SeaDoo waterscooters winnaar van de prestigieuze ‘NMMA Innovation Award’. Tijdens een testsessie op de Finse meren ontdekten wij waarom. Het meest tot de verbeelding sprekende is het revolutionaire Intelligent Brake and Reverse, een vinding die de remweg aanmerkelijk verkort.


Ingegeven door het soms roekeloze gedrag van de bestuurder geniet de waterscooter in ons land over het algemeen geen geweldige reputatie. Dit veelzijdige vaartuig verdient echter beter en leent zich ook voor recreatief gebruik in familiekring.

Luxe model

Neem het meest luxueuze model, de SeaDoo GTX Limited iS 260. Deze 3,53 m lange en 1,22 m brede waterscooter beschikt onder andere over een programmeerbare leersleutel waarmee de prestaties kunnen worden aangepast aan het vaardigheidsniveau van de bestuurder. Meer op luxe gericht is het speciale intelligente ophangingssysteem, dat zich automatisch aanpast aan verschillende omstandigheden. Dankzij een veerweg van ruim 15 cm blijven onder ruige condities de schokken tot een minimum beperkt. De klokkenwinkel voorziet naast twee grote meters voor snelheid en toerental over een uitgebreid digitaal informatiecentrum waarop tal van functies kunnen worden uitgelezen, zoals de resterende afstand totdat de brandstoftank leeg is. Niet overbodig, want de bekende en als betrouwbaar te boek staande 1,5 liter Rotax motor is aan de dorstige kant. Desgewenst houdt de inschakelbare ECO-modus de kolk iets in bedwang.

Wendbaar

Deze SeaDoo is ongekend wendbaar, zeer rap uit de voeten en supersnel. Niettemin heb je overduidelijk het gevoel de baas over de machinerie te blijven. Het meest aansprekende is echter het met een simpele vingerbeweging in werking te stellen Intelligent Brake and Reverse. De werking ervan is vergelijkbaar met de straalomkeerder die in vliegtuigen na de landing wordt toegepast. Het systeem blijkt daadwerkelijk zeer effectief en verkort de remweg tientallen meters. Wel zo veilig met een topsnelheid van rond de 100km/u. Met een prijs van € 20.399 is deze SeaDoo is niet goedkoop, maar biedt daarentegen veel waarde voor het geld.

 

Scorebord

Constructie                 ****

Comfort en Ruimte    ****

Ergonomie                  *****

Afwerking                  *****

Vaareigenschappen    *****

Prijs/Kwaliteit            ***     

 

Technische Specificaties Sea Doo GTX Limited iS 260

Lengte:                       3.53 m

Breedte:                      1.22 m

Hoogte:                      1.11 m

Gewicht                      440 kg

Motor:                        1503 XHO Rotax® 4-TEC® 1494 cc

Aantal opvarenden:    3

Brandstoftank:           70 l


UW MENING:

Het is goed dat boetes voor overtredingen in de watersport zijn verhoogd


Verstuur