• Home
    • Contact
  • VaarTV
  • Dutch Match Cup
  • Nieuwe boten
  • Tips & advies
  • Watersportbedrijven
  • Produkten
  • Boot kopen
  • Boot huren
  • TV
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Koninklijkhuis.nl
di 29 jan 2013, 10:23

KONINGIN BLIJFT WEL AAN HET ROER

Op de Groene Draeck

Epco Ongering
geen - 

Sportiviteit is de Oranjes niet vreemd. Fietsende prinsessen, een schaatsende kroonprins, Máxima zwemmend door de grachten. Nu en dan treffen we de Koningin aan het roer van een majestueus klassiek zeiljacht: De Groene Draeck. Een verjaardagscadeau dat haar tot op de dag van vandaag veel plezier brengt.

Foto: Benelux Press
Foto: Gerard Til

Ter gelegenheid van haar achttiende verjaardag, op 31 januari 1956, kreeg toenmalig prinses Beatrix namens het volk een bijzonder cadeau aangeboden. De sportieve kroonprinses was dol op paardrijden, skiën en zeilen en dus werd gezocht naar een geschenk dat bij haar interesses paste en bij de Nederlandse cultuur aansloot. Het werd een jacht.

Lemsteraak
Het bleek niet gemakkelijk om een voor iedereen acceptabel boottype te vinden. Voor de begeleiding van het ontwerp, de bouw en de overhandiging van dit maritieme geschenk werd in 1955 het Comité Varend Nederland opgericht. De keuze viel op een zogenoemde Lemsteraak, een snel platbodem zeiljacht waarmee door de geringe diepgang vrijwel alle Nederlandse wateren zijn te bevaren. Het spierwitte jacht werd vernoemd naar het admiraalsschip de Vlieghende Groene Draeck van de zeeheld Piet Hein uit 1623.

Teleurstelling
Voor veel Friezen was het een teleurstelling dat het traditionele Friese zeilschip niet in hun provincie, maar op de Amsterdamse werf van G. de Vries Lentsch werd gebouwd. Pas in juni 1957 zou de Lemsteraak klaar zijn. Daarom kreeg de prinses op haar achttiende verjaardag een oorkonde aangeboden, waarin het geschenk werd beschreven.
 

Grootse geschenk

Op 4 juni 1957 was het zover. Het vijftien meter lange zeiljacht werd te water gelaten. Prinses Beatrix sprak daarbij de woorden: "Ik ben ervan overtuigd dat ik mijn leven lang zal genieten van dit grootse geschenk, De Groene Draeck." Dat klopt, want het jacht wordt uitstekend onderhouden en heeft de tand des tijds schijnbaar moeiteloos doorstaan.
 

Opschudding

Al voor de tewaterlating werd afgesproken dat het ministerie van Defensie voor het onderhoud van het privéjacht zou zorgen. Deze afspraak zorgde in 2007 voor opschudding toen bleek dat de Marinewerf in Den Helder in twee jaar tijd ruim € 400.000 aan onderhoudskosten voor de Groene Draeck in rekening had gebracht. De gangbare kosten voor het onderhoud van een dergelijk jacht bedragen ongeveer € 50.000 per jaar.

Renovatie
De opschudding rondom de defensiewerkzaamheden heeft ervoor gezorgd dat koningin Beatrix de grote renovatie van haar jacht in 2010 en 2011 uit eigen middelen heeft betaald. Hierbij ging het om een bedrag van ruim drie ton voor het vervangen van de mastfundatie, de tankschotten, een deel van het onderwaterschip en sommige andere constructieve onderdelen.
 

Duur

Dat deze opknapbeurt zo duur uitviel, kwam doordat de boot aan de binnenzijde geheel is betimmerd. Daarom moest al het kostbare houtwerk eerst voorzichtig worden weggehaald voordat de eigenlijke renovatie kon worden uitgevoerd. Na het laswerk is het houtwerk weer zorgvuldig teruggezet. De enorme klus heeft er wel voor gezorgd dat het schip weer zeker vijftig jaar mee kan.
 

Koninklijke steiger

De Groene Draeck heeft haar thuishaven in Muiden en ligt daar aan de steigers bij de KNZ&RV, in de volksmond 'de Koninklijke' genoemd. De Koningin en haar familie maken tegenwoordig privé niet meer zo vaak gebruik van de Lemsteraak. Wel hebben de drie prinsen in hun studententijd er regelmatig met vrienden mee gezeild. Voor de vorstin is het wat lastiger om met bewaking en bemanning een ontspannen zeiltochtje op een overvol Markermeer te maken. Daarom bestaan er nauwelijks foto's van de zeilende Lemsteraak onder vol tuig, maar des te meer van officiële gelegenheden zoals Sail Amsterdam, waarbij het privéjacht als admiraalsschip voor de vlootschouw wordt ingezet.
 

Aan het roer

Als de Koningin toch een tochtje maakt, staat ze niet zelden zelf aan het roer. Ingewijden weten dat ze nog altijd enorm geniet van het zeilen. Na alle privéproblemen en staatsbeslommeringen vindt ze het heerlijk om de zorgen op het water te laten wegwaaien.

Specificaties Groene Draeck

Ontwerp:                           A. de Boer/ G. de Vries Lentsch

Bouwjaar:                         1957

Werf:                                  Amsterdamsche Scheepswerf G. de Vries Lentsch Jr.

Ligplaats:                          KNZ&RV Muiden

Zeilnummer:                     VA 18

Lengte:                              15.00 m

Breedte:                             4.70 m

Diepgang:                          1.00 m

Rompmateriaal:                staal

Verwerking:                        overnaads gelast

Grootzeil:                            71 m2

Fok:                                     30 m2

Botterfok:                            47 m2

Kluiver:                                27 m2

 

Bijzonderheden:

Omdat het jacht een verjaardagscadeau voor de 18 verjaardag van de kroonprinses was, kreeg de Groene Draeck het zeilnummer VA 18.

Het jacht is vernoemd naar het admiraalsschip van de zeeheld Piet Hein en zijn kapitein Maarten Tromp uit 1623. Dat oorlogsschip heette de Vlieghende Groene Draeck en een houtsnijwerk met een afbeelding van dat schip is aan de voorzijde van de mast van het huidige Koninklijke jacht bevestigd.

Een koninklijk motorjacht is eveneens vernoemd naar Piet Hein.

Op het helmhout is een houten beeld van een draak met zwaaiende vleugels geplaatst .En in de kajuit is het houtsnijwerk van het achterschot door prinses Beatrix zelf ontworpen.

De ontwerper van de Groene Draeck, Ary de Boer was een kleinzoon van de ontwerper van de allereerste Lemsteraak uit 1876, de Fries Piet de Boer.

De Oranjes zijn enthousiaste zeilers, maar excelleren niet in zeilwedstrijden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Griekse koning Constantijn die in 1960 in de Drakenklasse Olympisch goud won. Of de Noorse koning Harald die driemaal deelnam aan de OS en ook Europees en Wereldkampioen werd. Zijn vader, de Noorse koning Olav won op de Spelen van Amsterdam in 1928 goud in de 6m klasse. Ook de Deense kroonprins Frederik en zijn vader prins Henrik zijn, net als de Spaanse koning Juan Carlos en zijn zoon prins Felipe, fanatieke wedstrijdzeilers met overwinningen op hun naam.


16.3 °C
ZZW4
 
files 134
170 km.
Beurs AEX
AEX 413.13
+ / - +0.24%

UW MENING:

Het is goed dat boetes voor overtredingen in de watersport zijn verhoogd


Verstuur

NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor de Vaarkrant nieuwsbrief

De Vaarkrant nieuwsbrief brengt elke twee weken de hoogtepunten van het actuele watersportnieuws en tests van de meest bijzondere boten en watersportproducten. Ook komen de nieuwste trends op aan bod, evenals leuke gadgets, een spectaculaire video en exclusieve winacties. Meld je aan voor de Nieuwsbrief.
 

NIEUWS

Meer regels of controle?

Er moeten meer regels komen op het water, blijkt uit de Stelling van de Dag. Handhaven moet ook: het ontbreekt aan controle, vinden velen.