• Home
    • Contact
  • VaarTV
  • Volvo Ocean Race
  • Nieuwe boten
  • Tips & advies
  • Watersportbedrijven
  • Produkten
  • Boot kopen
  • Boot huren
  • TV
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Eerde Beulakker Een graf van blauw hout
za 16 feb 2013, 07:00

Winterzeilen, kruipend naar het voordek

Teije Brandsma

Iedereen die er ooit aan is begonnen vindt het geweldig. Gek eigenlijk, want zeilen in de winter is koud en oncomfortabel. Met houterige bewegingen verplaatsen dik ingepakte bemanningsleden zich over een soms spiegelglad dek. ,,Ik ben zelf wel eens kruipend naar het voordek gegaan’’.

Foto: Tooluka
Foto: Zeilschool de Ulepanne
Foto: Zeilschool de Ulepanne
Foto: Zeilschool de Ulepanne

Henk Nagel uit Amsterdam is een ervaren winterzeiler. Het mooiste is de rust en de ruimte, constateert hij. Met noordenwinden en extreem heldere luchten is zeilen wat hem betreft feest. Met zijn ‘Voyager’, een Beneteau Oceanis 361, zeilde hij de afgelopen jaren in de kou regelmatig op het IJsselmeer.  

Verhuren in de winter

Hij verhuurt zijn schip ook, als een van de weinige Nederlandse bootverhuurders, in het winterseizoen. Hij merkt in het winterseizoen dat zijn schip iets vaker lichte  beschadigingen oploopt, bijvoorbeeld bij het aanmeren. De zeilers bewegen zich lomp over de boot, de motoriek wordt grover door de dikke kleding.  

Minder soepel

,,Aanmeren gaat vanwege de kou minder soepel. Je loopt minder makkelijk over het dek, ook vanwege de gladheid. Ik ben zelf wel eens kruipend naar het voordek gegaan.’’

Minimale faciliteiten

De faciliteiten in de havens zijn ’s winters minimaal, in vergelijking met de zomertijd. Doorgaans zijn ze dicht, en moet de bezoeker de uiterste best doen om stroom en eventueel water te vinden. Een opvallende uitzondering die steeds weer genoemd wordt onder winterzeilers, zijn de jachthavens van Terschelling en Vlieland, de enige twee Waddenzeehavens die altijd open blijven.  Dit omdat zeilers die in de winter vanuit het buitenland over de Noordzee arriveren, vaak een van deze twee eilanden als eerste aandoen.

Zelfvoorzienend

Zelfvoorzienend zijn is belangrijk als winterzeiler. Het aan boord hebben van een goede verwarmingsinstallatie is bij meerdaagse tochten een must. Maar wat je ook nog aan boord wilt hebben is antivries, voor het geval je onderweg bent, de vorst toeslaat en je halsoverkop de externe toevoer van de motorkoeling moet afsluiten. Daarna voeg je antivries aan het systeem toe.

Antivries

De volgende dag, moet de antivries  bij het wegvaren worden afgetapt. Niet lozen, want dat is zwaar belastend voor het milieu. Hoe verontreinigend dat is, heeft de Vaarkrant vorig jaar uitvoerig gemeld

Kou

De grootste vijand van de winterzeiler is natuurlijk de kou. Bijna iedereen wapent zich ertegen door een paar extra lagen fleece aan te trekken, enkelingen hebben een drysuit of zelfs een overlevingspak aan. De soupllesse komt het niet ten goede, wat vervolgens weer gevaar oplevert.

Handschoenen

En dan heb je het discussiepunt van de handschoenen. Doe je ze aan of niet? ,,Heb je ooit wel eens geprobeerd knopen te leggen met handschoenen aan? Dat werkt dus niet’’, zegt zeilinstructeur Hendrik ten Hoor, die al negen keer meedeed met de bekende IJspegelrace, een serie winterwedstrijden op de Noordzee voor de kust van Scheveningen.  

Zout water

Bijkomend nadeel is dat zout water niet bij nul graden bevriest, maar pas enkele graden lager. Het is wel fijn dat de zee dan open blijft, maar bijvoorbeeld touwwerk voelt dan nog kouder aan.

Afblazen

,,Als het water begint te bevriezen, dan blazen we de race af’’, vertelt Peter Keus, hoofdsponsor van de bekende Berenburgcup, een jaarlijkse serie winterzeilwedstrijden met Valken op het Slotermeer. 

Overboord

Bij de Berenburgcup geldt de regel dat wanneer iemand overboord gaat, de andere deelnemers direct stoppen en helpen. Want man overboord bij nul graden watertemperatuur is een regelrechte noodsituatie.

Mentaliteit

,,Winterzeilen vraagt om een goede mentaliteit en een sterke motivatie’’, aldus Keus. ,,Dit staat haaks op zomers op het voordek in het zonnetje liggen.’’

Tips:

  • Als een vorstperiode wordt voorspeld ga je zo snel mogelijk terug naar je thuishaven. Je wilt, zeker op zoet water, niet overvallen worden door vorst. Je zeilschip is geen ijsbreker.
  • Bij zeilen met een kajuitjacht hou je in de winter je watertanks leeg vanwege bevriezingsgevaar. Neem flessen drinkwater mee.
  • Sommige winterzeilers smeren hun handen in met vet, bijvoorbeeld vaseline. Een effectief middel tegen kou.
  • Het vermijden van overboord vallen is in de winter nog belangrijker. Sommige winterzeilers dragen ook in de kuip een lifeline. De overlevingstijd van een geklede drenkeling bij een watertemperatuur van nul graden is volgens de KNRM gemiddeld negen minuten.

11.4 °C
ZZW3
 
files 233
215 km.
Beurs AEX
AEX 396.12
+ / - -0.19%

UW MENING:

Het is goed dat boetes voor overtredingen in de watersport zijn verhoogd


Verstuur

NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor de Vaarkrant nieuwsbrief

De Vaarkrant nieuwsbrief brengt elke twee weken de hoogtepunten van het actuele watersportnieuws en tests van de meest bijzondere boten en watersportproducten. Ook komen de nieuwste trends op aan bod, evenals leuke gadgets, een spectaculaire video en exclusieve winacties. Meld je aan voor de Nieuwsbrief.
 

NIEUWS

Meer regels of controle?

Er moeten meer regels komen op het water, blijkt uit de Stelling van de Dag. Handhaven moet ook: het ontbreekt aan controle, vinden velen.