• Home
    • Contact
  • VaarTV
  • Skûtsjesilen 2014
  • Clipper Race
  • Nieuwe boten
  • Tips & advies
  • Watersportbedrijven
  • Produkten
  • Boot kopen
  • Boot huren
  • TV
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: De Vaarkrant
za 23 feb 2013, 07:00

Controle is alles - Deel 2

Epco Ongering

Vorige week zijn op deze plaats de gevaren van snelvaren benoemd. Nu is het tijd voor tips over hoe te handelen als deze gevaren bij het hard varen met een boot optreden. Want aan snelvaren zijn risico’s verbonden en het mag alleen als je de natuur en andere watersporters er niet mee verstoort.

Foto: De Vaarkrant

De grootste brokkenmakers zijn mensen die direct in een voor hen onbekende boot volgas gaan varen. De ondergrond van snelvarende boten is altijd verschillend en dus kun je met grote golven nooit volgas varen. Je rijdt in de auto ook niet volgas over een hobbelweg. Het lastigst is het maken van bochten. Met een V-bodem is het niet mogelijk om een bocht volgas te varen.

Volgas

Zodra een boot in een bocht gaat, volgt deze de richting van het onderwaterschip en de boeg. Die willen altijd rechtuit. Bovendien geven de kimmen opwaartse druk. Als je de bocht in stuurt, merkt je dat de boot zich wat opricht. Stuur dan weer recht, vervolgens kun je weer insturen, weer recht etc. Zo voorkom het ‘overstuur’ waardoor de boot kan gaan ‘hoeken’ en ineens 180 graden de andere kant op klapt. Wil je toch een snelle bocht maken, zorg dan dat de boot gaat ‘breachen’, door de bocht glijden, zoals rallyauto’s. Uiteraard vergt het de nodige beheersing en trim om in de bochten de neus van de boot omhoog en dus uit het water te houden.

Trimmen

Snelvaren is vooral ook trimmen. Als je over een golf springt, neem je gas terug en blijf je van het stuur af. Een golf is net een helling en als je daar over zweeft heeft de propeller geen weerstand. Om overbelasting van de motor te voorkomen moet je wat gas wegnemen, maar zeker niet sturen. Want als je op het water neerkomt kun je door de scheve afzetkracht  de boot niet meer controleren. Dan loop je kans op de ‘barrel roll’, het als een ton omrollen. Als er veel wind van voren komt heb je ook kans om te ‘flippen’, achterover te slaan. Als dit dreigt, helpt alleen het snel gas minderen.

Chine walking

Gaat de boot tussen de kimmen heen en weer slingeren, dan spreek je van ‘chine walking’. Laat je niet verleiden om dan direct het gas helmaal dicht te gooien, want dan is de kans groot dat je in één klap dwars stil komt te liggen. Neem een heel klein beetje gas terug en je zult merken dat de boot weer rustig rechtuit vaart. Stuffing, als een boot vol met de neus in een golf duikt, voorkom je door het vaarwater goed te ‘lezen’. Zorg dat je goed in de gaten hebt hoe hoog de golven voor je zijn en neem gas terug bij een grote roller.

Controle

Snelvaren is leuk, maar alleen als je alles onder controle hebt. Dat kost tijd. En probeer het pas uit als de boot in orde is en alleen op plekken die daar voor zijn aangewezen.  

 


23.4 °C
NNW2
 
files 189
190 km.
Beurs AEX
AEX 404.84
+ / - -1.25%

UW MENING:

Het is goed dat boetes voor overtredingen in de watersport zijn verhoogd


Verstuur

NIEUWSBRIEF

Meld je aan voor de Vaarkrant nieuwsbrief

De Vaarkrant nieuwsbrief brengt elke twee weken de hoogtepunten van het actuele watersportnieuws en tests van de meest bijzondere boten en watersportproducten. Ook komen de nieuwste trends op aan bod, evenals leuke gadgets, een spectaculaire video en exclusieve winacties. Meld je aan voor de Nieuwsbrief.
 

NIEUWS

Meer regels of controle?

Er moeten meer regels komen op het water, blijkt uit de Stelling van de Dag. Handhaven moet ook: het ontbreekt aan controle, vinden velen.