• Home
    • Contact
  • VaarTV
  • Volvo Ocean Race
  • Nieuwe boten
  • Tips & advies
  • Watersportbedrijven
  • Producten
  • Boot kopen
  • Boot huren
  • TV
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: De Vaarkrant
za 23 feb 2013, 07:00

Introductie elektronische dieselmotoren

De langzame dood van de motorklusser

Teije Brandsma
geen - 

De opkomst van elektronische inspuiting in dieselmotoren heeft een aardverschuiving in gang gezet in de watersport. Binnen een aantal jaren zijn de zelfstandige motorklussers zo goed als verdwenen, net als dat gebeurd is in de autoindustrie, zo is de verwachting. Een toekomst zonder vieze handen?

Foto: D13-900 een high tech motor met twin turbo, unit injectors en volledig canbus aangestuurd

Zelfredzaamheid is belangrijk voor de watersporter, of deze nu zeilt of een motorkruiser vaart. Op het water ben je immers alleen. Daarom zijn er de afgelopen jaren vele handboeken uitgegeven en motorcursussen georganiseerd om de watersporter van zoveel mogelijk kennis te voorzien, zodat hij zich kan redden.

Foutenzoekschema

Bij al die kennisoverdracht speelde het bekende foutenzoekschema, vaak een uitgewerkte vertakte ,boom' met alle mogelijke opties bij de diagnose van een motorprobleem, een belangrijke rol. Dat gaat anders worden, onherroepelijk. Vraag is of het slechts vijf of vijftien jaar gaat duren.

Hoofdoorzaak

De hoofdoorzaak van de aardverschuiving die zich geleidelijk begint af te tekenen in scheepsdieselmotorenland, is ingezet door de veel strengere emissie-eisen van de overheid. Nieuwe motoren bestemd voor de westerse wereld mogen, afhankelijk van hun vermogen, nog maar een fractie aan bijvoorbeeld C02 en roet uitstoten dan twintig jaar geleden.

Emissiestoten

,,Wat betreft emissiestoten de gemiddelde motoren nu nog maar enkele procenten uit vergeleken bij tien jaar geleden'', aldus Peter van der Vorst, importeur voor de Benelux van scheepsmotorenfabrikant Yanmar. Dit alles vooral dankzij moderne elektronica die verwerkt is in de nu uitgebrachte motoren. Die elektronica is bijvoorbeeld nodig om het mechanisme van ,common rail' mogelijk te maken. Daarbij wordt de diesel niet een keer maar meerdere keren ingespoten.

Schoon en betrouwbaar

De technologie zorgt voor niet alleen schonere motoren, maar ook voor motoren die betrouwbaarder zijn. Stel je voor: bij zo'n moderne motor kan een cilinder bijvoorbeeld uitvallen, en de andere vier gaan extra hard werken en nemen de werkbelasting over. En je hoort er niets van.

Diagnosesoftware

Maar ook: als er een keer een fout moet worden gevonden en een probleem moet worden opgespoord, heb je diagnosesoftware nodig. Concreet: je moet een laptop inpluggen in de motor. ,,En om na een storing alles weer op gang te brengen, moet je de storingscodes die door de elektronica worden gegenereerd, ook weer per computer wissen'', vertelt importeur Johan Snijders van dieselmotorenfabrikant Hyundai.

Doe-het-zelf

Onbegonnen werk voor een leek, die dan ook zal moeten afhaken. Dat de amateur steeds minder kan doen, is een ontwikkeling die weliswaar dichterbij komt, maar waar we echter nog niet midden in zitten. Want scheepsdiesels gaan eenvoudigweg veel langer mee, die maken jaarlijks veel minder draaiuren dan auto's. In de auto-industrie is de doe-het-zelf motorklusser bijna uitgestorven, in de watersport zal het langer duren voor hij is verdwenen.

Opmars van elektronica

De opmars van de elektronica in scheepsdiesels gaat vooral op voor de grotere vermogens, vanaf circa 110 pk, afhankelijk van de fabrikant. De nieuwe motoren met minder vermogen blijven vooralsnog mechanisch, dus zonder elektronica, zodat daar wel op de ouderwetse manier aan kan worden gesleuteld.

Prutsers

Monteur Lowy Sterken van het reparatiebedrijf Tech-Werk voor scheepsdiesels relativeert de voorspelde ondergang van de prutser aan motoren enigszins. ,,Je kunt en moet, ook bij een moderne motor, blijven werken aan de V-snaar, de wierpot en de koeling. Je moet het voorfilter kunnen vervangen en een motor kunnen ontluchten.''

Uitsterven

Maar het echt zelf werken aan de motor, het vervangen van de koppakking en het zelf stellen van de kleppen, zullen werkzaamheden zijn die steeds minder uitgevoerd worden door de amateur. Van der Vorst, van Yanmar: ,,Net als in de auto-industrie, gaat de zelfstandige motorklusser ook in de watersport op termijn uitsterven''.

De uitzondering

Zeilers op groot water vormen een uitzondering op de genoemde trend. Deze relatief kleine groep van zogenoemde ,vertrekkers', zij die kusten in minder ontwikkelde landen aandoen, zullen mechanische dieselmotoren zonder elektronica aan boord blijven houden. Dit omdat de moderne motoren nauwelijks gerepareerd kunnen worden aan exotische kusten. Bovendien is daar vaak alleen slechtere en vervuilde brandstof verkrijgbaar, waar een moderne motor snel door vastloopt. Voor de vertrekker blijft kennis van de scheepsdiesel een must.


7.5 °C
W6
 
files 61
64 km.
Beurs AEX
AEX 418.37
+ / - +0.46%

UW MENING:

Het is goed dat boetes voor overtredingen in de watersport zijn verhoogd


Verstuur