Nieuws/Vrij

Aardig dik

Door Babette Wieringa

Opeens werd het me duidelijk: ik kan doorlijnen tot ik een ons weeg maar zolang ik vriendelijk doe, blijf ik te dik. Ja heus, het is wetenschappelijk bewezen: van aardig doen word je dik.

Laat ik nou zo vaak mogelijk aardig proberen te doen. Vriendelijk zijn gaat me overigens een stuk gemakkelijker af dan afvallen. Simpelweg omdat ik het een vanzelfsprekendheid vind.

Ik heb zojuist vakantie gevierd op een zonnig eiland waar de mensen altijd aardig zijn (en veel te dik, maar dit terzijde). Het was schrikken toen ik weer voet op Hollandse bodem zette: de weg naar huis was een tocht vol irritaties en gejaagdheid. De supermarktstop bijna een reden om terug te keren naar mijn vakantieadres. Mensen vochten er om de vierde plaats in de kassarij om zo in aanmerking voor de gratis boodschappenregeling te komen en kassières waren vooral met elkaar bezig waardoor ze geen tijd voor de klant hadden. Buren keken me zoals gewoonlijk vreemd aan toen ik hallo zei en mijn groet ongemakkelijk in de lucht bleef hangen. Later in de lift voelde ik vooral het ongemak van dicht bij elkaar staan en niet praten.

Het gros van Nederland haalt nu waarschijnlijk de schouders op en doet dit af als randstedelijk verschijnsel. Dat denk ik ook; buiten de steden wordt immers wel gewoon gegroet of een praatje gemaakt.

Maar echt Hollands is het zeker. Zo startte Sire enkele jaren geleden niet voor niets de campagne Aardige mensen. Hoe gaan we ermee om? Want dat blijken we lastig te vinden. Sterker nog: 78 procent van de Nederlanders vindt dat we aardiger tegen elkaar moeten zijn. En, zo zegt Sire, ruim twee miljoen Nederlanders weten er niet goed raad mee als een vreemde een aardig gebaar maakt en een miljoen mensen voelen zelfs achterdocht.

Dat druppelt door op de werkvloer, waar aardig doen nog altijd iets voor watjes lijkt. Maar ook daar worden we beter van, zo blijkt weer uit ander onderzoek waarbij een groep werknemers wekelijks vijf aardige dingen voor een collega moest doen. Het gevolg was dat zowel de gevers als de ontvangers zich een beter en tevredener mens voelden. Doordat de ontvangers op hun beurt ook weer aardiger deden, was er al snel sprake van het sneeuwbaleffect.

En ja, ook voor managers loont aardig zijn. Want al wordt gedacht dat je vooral succesvol bent door ballen te tonen, het tegendeel is waar. Een glimlach, een bedankje: het werkt gewoon. Het pondje meer lijkt opeens waardevermeerdering in plaats van overgewicht.

Door Babette Wieringa

Chef VRIJ