Nieuws/Vrij

Filmrecensie: ’Oh baby’ ✭✭✭

Poepluiers als erfenis

— WAT: film, romantische komedie

— REGIE: Thomas Acda

— MET: Gijs Naber, Hanna van Vliet, Eric van Sauers

Gijs Naber heeft een aandoenlijke chemie met z’n tegenspelertje.

Gijs Naber heeft een aandoenlijke chemie met z’n tegenspelertje.

Deze week debuteert Thomas Acda niet alleen als musicalacteur in Fiddler on the roof, maar brengt hij ook voor het eerst een eigen bioscoopfilm uit. Zanger, acteur, cabaretier, regisseur; de Amsterdammer lijkt van alle markten thuis. Hoewel hij met Oh baby wel erg netjes binnen de lijntjes kleurt.

Gijs Naber heeft een aandoenlijke chemie met z’n tegenspelertje.

Gijs Naber heeft een aandoenlijke chemie met z’n tegenspelertje.

Gijs Naber speelt in deze pretentieloze romkom een muzikant die na de plotselinge dood van zijn ex ontdekt dat hij een zoontje heeft. En als biologische vader moet hij daar de verantwoordelijkheid voor gaan dragen. Schoonzus Lucy (Hanna van Vliet) vertrouwt haar piepjonge neefje echter niet zomaar aan hem toe en wurmt zich zo zijn leven binnen.

Met de gebruikelijke hindernissen rondom vers ouderschap (verschonen, eten geven, ongemak in openbare gelegenheden) en een slotakte die je mijlenver ziet aankomen, sluit Acda aan in de lange rij van formule-hits uit de VS. Gelukkig heeft Eric van Sauers een prettige bijrol als hartsvriend en blijkt Naber een aandoenlijke chemie met zijn nuljarige tegenspelertje te hebben. De fijnste momentjes in Oh baby lijken spontaan, buiten het script om te zijn ontstaan.

F.M.