Nieuws/Vrij

In detail: Porsche Panamera Sport Turismo Concept

Door door Bart Oostvogels

Porsche wil op basis van een verlengde Panamera ook een Shooting Brake-variant maken. Deze Porsche Panamera Sport Turismo Concept is daarvan een voorbode.

SHOOTING BRAKE

De Porsche Panamera Sport Turismo mag gezien worden als de Mercedes-Benz CLS Shooting Brake van Porsche. In de toekomst mogen we van Porsche een soortgelijk model verwachten. Naar verluidt komt deze in 2013 op de markt.

GEEN ZIJSPIEGELS

De designers van Porsche hebben gekozen voor strakke lijnen die in elkaar overlappen. Het geheel is verpakt in een relatief compacte 'shooting brake'. De Panamera Sport Turismo is 1.990 mm breed, slechts 1.401 mm hoog en 4.950 mm lang. Zijspiegels heeft het prototype niet. In plaats daarvan kiest Porsche voor twee camera's die gemonteerd zijn in de luchtinlaten op de flanken. De beelden worden vervolgens weergegeven in het interieur. Het design van de Porsche is niet alleen klinish getekend, het is ook functioneel. Neem de verstelbare spoiler aan het einde van het dak. Deze is gemaakt van koolstofvezel en genereert extra downforce. Binnenin zijn vier individuele stoelen geplaatst. De Panamera Sport Turismo is gespoten in de bijzondere kleur Liquid Metal Blue. Het geheel lijkt hierdoor op vloeibaar metaal, zo zegt Porsche althans. Op de hele auto prijken gifgroene woorden. Deze refereren aan de 'groene' aandrijflijn.

PLUG-IN HYBRIDE

De Sport Turismo maakt namelijk gebruik van plug-in hybride-technologie. Onder de sierlijke carrosserie plaatst Porsche een 3,0-liter V6-motor met compressor en een hybride module met elektromotor. De V6-motor levert 333 pk en de elektromotor 95 pk. Dat brengt het gecombineerde vermogen op 416 pk. De aandrijfkrachten worden via achterwielaandrijving op de weg overgebracht. Op enkel elektrische energie komt de Porsche 30 kilometer ver. De 'elektrische' topsnelheid bedraagt dan 130 km/h. Het gecombineerde verbruik van de Porsche komt uit op 3,5 l/100 km. Dat is goed voor een CO2-uitstoot van 82 g/km. Belangrijk detail is dat de aandrijflijn van de Panamera Sport Turismo een verdere ontwikkeling is van de volledig hybride-technologie van de systemen in de Panamera S Hybrid en Cayenne S Hybrid. Onder meer het vermogen van de elektro-unit is vrijwel het dubbele dan de elektromotoren die nu door de sportwagenfabrikant gebruikt worden. De Porsche Panamera Sport Turismo beleeft momenteel zijn debuut op de Autosalon van Parijs.