Vrij/Uitgaan

Filmrecensie: ’Get out’

Horror die pakt en provoceert

Chris (Daniel Kaluuya) gaat met Rose (Allison Williams) voor het eerst bij haar ouders op bezoek. Dat is al best griezelig.

Chris (Daniel Kaluuya) gaat met Rose (Allison Williams) voor het eerst bij haar ouders op bezoek. Dat is al best griezelig.

Net als The sixth sense is Get out typisch zo’n film waar je zo blanco mogelijk in moet stappen: hoe minder je van tevoren weet, hoe groter het (schok-)effect. De vraag is dan ook: hoeveel geheimen over dit puike griezelwerkje vertellen wij hier door? We wagen een poging.

Chris (Daniel Kaluuya) gaat met Rose (Allison Williams) voor het eerst bij haar ouders op bezoek. Dat is al best griezelig.

Chris (Daniel Kaluuya) gaat met Rose (Allison Williams) voor het eerst bij haar ouders op bezoek. Dat is al best griezelig.

„Weten ze dat ik zwart ben?” vraagt fotograaf Chris aan zijn blanke vriendin Rose als hij zich klaarmaakt voor een bezoek aan haar ouders. „Als het had gekund, had mijn vader voor de derde keer op Obama gestemd”, is haar geruststellende antwoord. Maar eenmaal op visite krijgt Chris toch de zenuwen. Waarom schrijdt het zwarte personeel als zombies rond het huis? Waarom wil zijn schoonmoeder hem zo graag hypnotiseren? En waarom zijn alle familievrienden zo geïnteresseerd in goede genen?

Het antwoord op deze vragen krijgt u in een huiveringwekkende horrorshow die op verschillende niveaus schrik aanjaagt. Niet alleen grijpt debuterend regisseur Jordan Peele u met een sluw verhaal, effectieve boe!-momenten en verrukkelijke galgenhumor bij de lurven. Ook verpakt hij in deze vernuftige en satirische nagelbijter actuele thema’s als interraciale relaties, vooroordelen en racisme.

Zijn ongemakkelijke en verontrustende boodschap: niet alleen rednecks en skinheads discrimineren, ook links-liberale Gutmenschen vergrijpen zich hier onbedoeld aan. Het even griezelige als provocerende vingertje dat Peele heft, levert zo een moderne horrorklassieker op die niet alleen de stuipen op het lijf jaagt, maar ook tot nadenken stemt.

E.l.D.