Nieuws/Vrij

Blog Ouwe jongens

Femme fatale

1 / 2

TMG

Hoe gaat het met je motorkerkhof?', informeerde buurman Gerard. Een volstrekt respectloze bejegening natuurlijk van mijn voorraad projecten! Maar ik kan het van hem hebben. Temeer omdat ik weet wat hij zelf in de garage koestert in net-niet showroomstaat.

1 / 2

TMG

Bovendien draagt hij zelf graag bij middels overtollige onderdelen en vorige week zelfs een complete motorfiets. Een Kawasaki Eliminator uit 1986 die een zieltogend bestaan leed in een op te ruimen garage. 

Geen fiets om per se te verbouwen tot een spectaculair uniek model, maar een die met wat liefde en aandacht wel weer in originele staat de weg op kan. En dat past prima in het plaatje bij de sleutelcursus die op het programma stond. Toeval bestaat niet.

De vervaarlijke typenaam Eliminator roept enige associaties op met de titel Terminator, maar zo'n beest lijkt het me niet. Misschien z'n grote broers met een 1000cc cilinderinhoud, maar dit is slechts de 600 uitvoering.

Toch is het wel een aardig ding, want het motorblok is nagenoeg hetzelfde als dat van de roemruchte Kawasaki Ninja. Bovendien zag ik een ander exemplaar te koop staan bij een handelaar in classic bikes. En bij het woord klassiek heeft een voertuig bij mij al snel een streepje voor. Dus de eerste Kawa is geadopteerd in mijn motorweeshuis.

Met de Eliminator in mijn achterhoofd meldde ik mij zaterdag bij Erik van Lent in Alphen (Gld). Erik is een zeer ervaren motorrijder/monteur/keurmeester en geeft ook sleutelcursussen om zelf klein onderhoud aan je motor te kunnen doen.

Voor mij reuze nuttig, want onderhoud is echt iets anders dan een slijptol in een frame zetten en het uiterlijk van een bike verfraaien met andere onderdelen, zoals ik graag in het zonnetje mag doen.

In een klein groepje van vijf cursisten kwam bij de basiscursus motoronderhoud werkelijk alles aan bod om de Kawa weer tot leven te wekken. Van vastzittende schijfremmen tot de logica van elektronica en het schoonmaken van de carburateurs. Erik was zelfs zo vriendelijk – tot hilariteit van de medesleutelaars die allemaal ‘modern’ rijden – de ouderwetse trommelrem en een lekkende voorvork mee te nemen naar zijn lessen. 

En om de motor helemaal te verwennen kregen we uitleg over een verzameling aan oliën en vetten waarbij de beautycase van menig vrouw in het niet valt. En daarmee is het bruggetje gemaakt naar een noodzakelijke geslachtsverandering.

Want een motorfiets is taalkundig gezien al mannelijk en zeker met de naam Eliminator verwacht je een bonk testosteron, maar mijn Vlam die de fiets heeft gepast kwam met mij tot de conclusie dat het eigenlijk meer een damesmodel is.

En dus ga ik ervoor zorgen dat dit choppertje in mijn favoriete kleurstelling zwart/chroom wordt getransformeerd van Riding Dead tot een fraaie femme fatale en dan mijn motorkerkhof mag verlaten.

Lees ook:

(No) Need for speed

Haarlemmerdijkies

Tand des tijds

'Viva Cuba!'

'Nummer 1'