Nieuws/Vrij

Filmrecensie: ’Wonderstruck’ ✭✭✭✩

Tijdreis in twee delen

— WAT: film, avontuur

— REGIE: Todd Haynes

— MET: Millicent Simmonds, Oakes Fegley, Julianne Moore

Door M.W

WonderStruck

WonderStruck

Todd Haynes (Carol, Far from heaven) heeft als cineast altijd bewezen dat hij een groot gevoel heeft voor sfeer en een scherpe blik voor veelzeggende details. Die kwaliteiten kwamen hem ook goed van pas bij Wonderstruck, de verfilming van Brian Selznicks gelijknamige jeugdroman. New York vormt het decor voor deze avontuurlijke film, maar dan wel in 1927 én in 1977. Haynes wekt die uiteenlopende periodes overtuigend tot leven: de één in zwart-wit, de ander glorieus in kleur.

WonderStruck

WonderStruck

Rose (ontdekking Millicent Simmonds) en Ben (Oakes Fegley uit Pete’s dragon) zijn in Wonderstruck kinderen van deze andere tijden. Toch hebben ze veel gemeen: zij is doof sinds haar geboorte, hij verliest zijn gehoor door een krankzinnig ongeluk. Ook reizen ze allebei op eigen houtje naar New York om mensen die hen lief zijn op te zoeken. Uiteindelijk belanden zij daarbij in het Museum of Natural History, een plek waar je dagenlang vol verwondering kunt ronddwalen. Intussen ondergaan ze teleurstellingen, putten hoop uit vriendschappen en vinden allebei steeds meer hun plek. Waarbij hun afzonderlijke geschiedenissen op verrassende en emotionele wijze met elkaar verweven raken.

Scenarist Brian Selznick schreef eerder ook het boek waar de Oscarwinnende film Hugo op gebaseerd is. De magische sfeer in beide verhalen is in zekere zin vergelijkbaar. Anders dan Martin Scorsese kiest Haynes er echter voor de digitale trukendoos gesloten te houden. Hij betovert door consequent het perspectief te kiezen van de kinderen. En door de wereld en al z’n wonderen te bekijken door hun grote, verbaasde ogen.