Vrij/Varen

Boottest Seafaring 44 Coupé

Luxe eco-cruiser

Door Epco Ongering

Moderne polyester motorjachten zien er tegenwoordig strakker, rechter en platter uit. Sommige jachten worden in het Oostblok gemaakt en bieden 360 graden panoramisch zicht. Voorbeeld is de Sloveense Seafaring 44 coupe, nieuw en ontstaan vanuit de wereld van de campers en caravans. Het jacht is direct genomineerd als Europese Motorboot 2018.

CHECK HIER DE VIDEO VAN DE BOOTTEST

De Seafaring 44 is het eerste jacht van de Sloveense werf. Oprichter Michael Grigorcic komt uit een familie die al lang onderdelen voor campers, caravans en auto’s maakt. Hun eerste, door Andrej Justin ontworpen model kent twee versies: trawler en coupé. Bijzonder is het onderwaterschip, dat speciaal is ontwikkeld voor de laagst mogelijke waterweerstand.

Op een kilometer afstand kun je zien dat dit een bijzonder eigentijds jacht is. Door de smalle entree op de waterlijn en de brede uitlopende boeg, het verlengde kajuitdak en de brede strook met hoekig geplaatste loodrechte ramen. In de romp zijn drie ronde patrijspoorten en twee langwerpige rompramen. Alles draait op dit jacht om licht en comfort.

Voorop is een groot zonnedek. Achterop is de kuipbank omklapbaar zodat deze ook bij het enorme zwemplateau te gebruiken is. Een deel van de ruim 14 meter bootlengte wordt namelijk ingenomen door het grote zwemplateau. De driedelige schuifpui is tot een derde van de breedte terug te brengen, zodat het interieur ook bij het buitenleven betrokken kan worden. Het interieur oogt als een moderne loft. Met een strakke kombuis aan stuurboord en een luxe dinette aan de andere kant. Rondom is glas en aan beide zijden is er een stevige deur naar de brede gangboorden. Een middenbolder maakt het mogelijk om de boot solo door een sluis te voeren. Een schuifdak is niet standaard. Dat komt doordat het platte dak zich ook uitstekend leent voor zonnepanelen. De bestuurder heeft een comfortabele stuurbank, een enorm dashboard, een prachtige plek voor de navigatiekaarten tot beschikking en het ruimst denkbare uitzicht rondom.

Langs de trap naar de slaapvertrekken, is een prachtig centraal schakelpaneel. Er is lambrisering met leer en de prefab betimmering met blond eiken en zebrano ziet er goed uit. Er zijn twee interieuropties, met twee of met drie hutten. In de driehutten versie is de eigenaarshut voorin en zijn onder de kuip twee tweepersoons gastenhutten met volop ruimte. Voorin is een fijne natte ruimte met gescheiden douche en toilet. De gasten hebben een eigen toilet die ook vanuit de voorhut bereikbaar is.

Dankzij de gedeelde luiken in de salonvloer is de motorkamer goed te bereiken. Standaard is een 110pk Volvo Penta D3, maar ook is dubbele motorisering met twee 150 pk Volvo D3’s mogelijk. De motor is met stuwdruklager voorbeeldig geïnstalleerd. Het laminaat van de romp is met vinylesterhars en een dikke gelcoatlaag mooi verwerkt. Zoals je mag verwachten op een boot waarvan de prijs rond drie-en-een halve ton begint.

Fijn is dat je op deze ontwerpcategorie B-boot overal beugels vindt om je aan vast te grijpen. Voor deze ontwerpcategorie moet het jacht golven tot vier meter kunnen doorstaan. Die staan er op de testdag niet. Het is koud, maar de golven op het Pikmeer zijn niet hoger dan een halve meter. De Seafaring vaart rustig, stabiel en simpel. Dankzij prima isolering is er niet veel storend geluid en het manoeuvreren is gemakkelijk. Bovenal is het bijzonder prettig om rondom zicht te hebben. Bijzonder laag is het brandstofverbruik. Dat bedraagt op kruissnelheid (1900 toeren, 15 km/u) slechts 1 liter per zeemijl. De top werd vastgesteld op 20 km/u. Best een flinke snelheid om met een comfortabele eco-cruiser over zee te glijden.

7,4

Constructie ****

Comfort & ruimte ****

Afwerking ****

Ergonomie ****

Varen ***

Prijs/kwaliteit ***

Lengte 14,39 m

Breedte 4,25 m

Diepgang 0,80 m

Motorisering 1x Volvo Penta D4-180 (optie 2x D3-150)

Prijs vanaf €355.000

Info seafaring.nl