Nieuws/Vrij

Goede voornemens

Nu houd ik ’t wél vol!

Door Wendy Roep

Kees van de Nes

In het nieuwe jaar trekt half Nederland de teugels aan. Begint de een aan slechts een tijdelijke mindering van genotsmiddelen, de ander is vastbesloten het roer rigoureus om te gooien: ’En dit keer houd ik het vol!’ Wil je van een goed voornemen een succes maken, dan is daar meer voor nodig dan alleen intentie.

Kees van de Nes

De Amerikaanse onderzoeker Philippa Lally beweert dat er 66 dagen nodig zijn om een gewoonte aan te leren. Zes-en-zestig! Nou, laat die maand zonder alcohol maar zitten, horen we u – wellicht opgelucht – denken. Niks daarvan, zegt Eva Ehrlich van het kennisinstituut Trimbos. „Het zou zó goed zijn als iedereen die geregeld alcohol drinkt, dat eens zou doen. Een maand niet drinken doet ontzettend veel voor je gezondheid. De lever krijgt rust zodat deze kan herstellen, de huid krijgt een boost, je conditie en nachtrust verbeteren en het kan een prettig effect hebben op je gewicht.”

Legitieme redenen om met ingang van overmorgen voorlopig de kurk op de fles te laten, toch? Maar er is nog een belangrijk argument. Ehrlich: „Misschien het belangrijkste, want je wordt je in die maand bewust van de rol die alcohol in je leven speelt. Sommigen zullen versteld staan van hoe vaak zij drinken. Een biertje omdat de ’vijf in de klok zit’, een wijntje bij het eten en in je stamkroeg wordt een pilsje voor je neus gezet zonder dat je hoeft te bestellen. Alcohol is een gewoonte geworden.”

Zelf heb ik eens geprobeerd een maand lang geen druppel alcohol te nemen. Vlak voor het einde bezweek ik toen mensen tijdens een feestje foeterden dat ik niet zo saai moest doen. Wat voelde ik me een slapjanus!

Ehrlich: „Groepsdruk is voor velen een grote uitdaging. Bereid je daarop voor. Want als er geen alcohol wordt genuttigd, schijnt het niet gezellig te zijn. Onzin natuurlijk, maar zo denken veel mensen er nu eenmaal over en dat kunnen ze laten blijken. Als je tijdens je stopmaand druk voelt, sta er dan bij stil of deze daadwerkelijk door anderen wordt opgelegd. Misschien vind je het zélf helemaal niet gezellig zonder drank. In dat geval geeft dat stof tot nadenken!”

Feit is dat volhouden niet eenvoudig is, welk doel je jezelf ook stelt. Sommigen kiezen er daarom voor om hulp in te schakelen, zeker als ze een geestelijke uitdaging aangaan.

Mental coach Dennis Huizenga (45) merkt elk jaar weer dat hij het halverwege januari drukker krijgt. „Goede voornemens bedenken is één ding, maar ze uitvoeren en volhouden is een heel ander verhaal”, lacht hij. „Veel mensen hebben het plan opgevat om het dit jaar écht anders aan te pakken. De een verlangt naar balans en zoekt rust, de ander is vastbesloten meer uit zijn of haar leven te halen.”

Steeds meer mensen nemen zich andere dingen voor dan ’vaker naar de sportschool’ of ’stoppen met roken’. Zij gaan voor diepgang, mindfullness, een verbeterde versie van zichzelf. Maar hoe bereik je wat je wilt?

„Allereerst moet de reden helder zijn. Waarom wil je dit? Het spreekt voor zich dat het een realistisch en bovenal haalbaar doel moet zijn. Om op dat punt te komen, heb je een bepaald energieniveau nodig. Iets dat mijns inziens totaal wordt onderschat. De juiste energiefactor is onmisbaar, want alleen met power in lichaam en geest kun je aan de slag.”

Dennis Huizenga benadrukt verder dat de wil om te veranderen onontbeerlijk is. Zonder is een missie volkomen kansloos. „Zonder kan en ga ik iemand ook niet helpen. De wil moet er zijn omdat er oncomfortabele gevoelens naar boven komen die je moet accepteren. Je gaat jezelf tegenkomen. Of je nu stopt met roken, een maand geen alcohol drinkt of met je innerlijke zelf aan de slag gaat. Dan is het belangrijk dat je je realiseert dat niets moet, maar dat je er zelf voor kiest. Ik zeg altijd tegen mijn cliënten: ’Als je gaat hardlopen, weet je dat je spierpijn krijgt’.”

Een goed advies is verder om prioriteiten te stellen. Hoofd- en bijzaken dien je te scheiden en voor jezelf vaststellen wat er op een dag moet gebeuren. Huizenga vult aan: „Houd het simpel! Minder is meer. Je bent groeiende en zit midden in een ontwikkelingsfase. Blijf focussen en maak – heel belangrijk – af waaraan je bent begonnen.”

Tja, dat is nu net het hele eieren eten! Maar met deze adviezen moet het lukken om goede voornemens eindelijk vol te houden. Want wat geeft er nu een grotere kick dan slagen? „Vergeet niet om tijdens je missie nu en dan stil te staan en kleine overwinningen te vieren. Belangrijk is dat je jezelf niet voorbijloopt. Mocht je de fout ingaan door bijvoorbeeld toch een sigaret op te steken of een wijntje te nemen, laat dan niet meteen je hoofd hangen. Even slikken, spijt hebben en weer doorgaan met je poging”, aldus de mental coach.

Januari slechte timing

Is januari wel zo’n goede maand om goede voornemens ten uitvoer te brengen? Daar kunnen we kort en krachtig over zijn: nee! Januari is letterlijk en figuurlijk niet de meest zonnige maand. Buiten is het guur en donker en het is bewezen dat wij niet op ons vrolijkst zijn. In zo’n periode is het ontzettend moeilijk om fris en fruitig aan gloednieuwe doelen beginnen. Starten in september wanneer je uitgerust bent na de vakantieperiode, blijkt effectiever te zijn. Wie desondanks in januari slaagt, kan dus extra trots zijn op zichzelf.

Top 10 goede voornemens

1. Meer tijd met familie en vrienden doorbrengen

2. Sporten

3. Diëten

4. Stoppen met roken

5. Minder stressvol leven

6. Stoppen met drinken (al dan niet tijdelijk)

7. Schulden aflossen

8. Iets nieuws leren

9. Altruïsme (iets doen voor anderen)

10. Leven beter op de rit krijgen

POPULAIRE VIDEO'S