Vrij/Uitgaan

Filmrecensie: ’Souvenir’

Van Songfestival naar patéfabriek

Na Paul Verhoevens verkrachtingsthriller ’Elle’ laat Isabelle Huppert zich van een compleet andere kant zien in ’Souvenir’.

Na Paul Verhoevens verkrachtingsthriller ’Elle’ laat Isabelle Huppert zich van een compleet andere kant zien in ’Souvenir’.

Al jaren is Bavo Defurne gefascineerd door het Eurovisie Songfestival. En dan vooral: hoe vergaat het de verliezers van deze hysterische liedjescompetitie?

Na Paul Verhoevens verkrachtingsthriller ’Elle’ laat Isabelle Huppert zich van een compleet andere kant zien in ’Souvenir’.

Na Paul Verhoevens verkrachtingsthriller ’Elle’ laat Isabelle Huppert zich van een compleet andere kant zien in ’Souvenir’.

Het inspireerde de Vlaamse regisseur tot het maken van Souvenir. In deze lichtvoetige tragikomedie maken we kennis met Liliane: ooit verliezend Songfestival-finaliste (ABBA won!), nu werkend in een vleesfabriek waar ze patéschotels met laurierblaadjes versiert. Haar monotone bestaan wordt opgefleurd door Jean, een uitzendkracht die vraagt of Liliane wil komen zingen op een benefietavond van zijn boksschool. Met frisse tegenzin stemt ze in met het optreden dat haar leven zal veranderen.

Na haar ongepolijste, bijna sadistische rol in Paul Verhoevens verkrachtingsthriller Elle laat Isabelle Huppert zich nu van een compleet andere kant zien. Souvenir mag niet meer dan een romantisch niemendalletje zijn, toch is het weer een feestje de Franse steractrice te zien excelleren. Als schuchtere en kwetsbare vrouw valt ze voor de oude ziel en het tedere machismo van de veel jongere Jean (Kévin Azaïs). Op aandoenlijke wijze laat Huppert haar verliefde Liliane herrijzen als een feniks van de popmuziek, om vervolgens voorzichtig aan een comeback te denken. Die probeert ze te maken met Joli Garçon, een vrolijk en aanstekelijk liedje dat door Huppert zelf werd ingezongen. Een nummer ook dat nog dagen in uw hoofd zal klinken en zo voor het Eurovisie Songfestival 2018 kan worden ingestuurd.

Eric le Duc