Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Epco Ongering

VIDEO Boottest Dutch Runabout 22E

Schaap in wolfs kleren

13 MEI 2017 Epco Ongering

Sinds een paar jaar heeft de fraaie Yburg 6.50 tender een nieuwe naam. Dutch Runabout is de naam die beter recht doet aan het ‘speedy’ ontwerp van Peter Bosgraaf. Bijzonder is de aandrijving met een motor in de bun, in dit geval een elektromotor. Dat maakt deze Runabout tot een schaap in wolfs kleren.

Een Runabout is een speedboot met klassieke stijlkenmerken en een indeling zoals in een auto. Je zit achter de bestuurder en niet zoals in een sloep, er omheen. De Dutch Runabout weegt slechts 560 kilo licht en is dus gemakkelijk trailerbaar. De romp is aan alle kanten strak en alle details zijn prima afgewerkt. Breehorn in Woudsend, maker van luxe zeiljachten en serieboten als de polyvalk en de Fox bouwt het nette casco in sandwich polyester. Een moderne boot zoals deze is onderhoudsarm en daarom is gekozen voor de optionele kunststof teakvervanger op de vloer en de dekken.

Onder het voordek is een grote bergplaats en achter de moderne ruit is een bank voor twee personen. Uit het handige bakje voor de sleutels op het dashboard blijkt het oog voor details. Meer naar achter is een L-vormige bank rond een kunststof tafel. Mooie kunstlederen kussens bieden goed zitcomfort, al zijn de rugleuningen op sommige plekken aan de lage kant. Een ander nadeel is dat het voordek wat lastig te bereiken is.

Helemaal achterop is de bun voor de motor. In principe is de Dutch Runabout uit te rusten met een buitenboordmotor van 15 tot 90pk en met de zwaarste is een top van rond de 55 km/u haalbaar. De geteste boot had als aandrijving een 335 Ah accupakket en een 48V, 4kW Torqeedo 4R elektromotor. Deze krachtbron oogt in de grote bun wat iel, maar de prestaties zijn er niet minder om.

De Dutch Runabout vaart soepel, maar is niet helemaal stil vanwege de resonantie in de bun. Fijn is dat je traploos gas kunt geven de dat de draaicirkel mooi klein is. Bij het afmeren moet je er rekening mee houden dat de lichte boot gemakkelijk wegwaait. De vaarprestaties zijn verder prima. Bij een snelheid van 8 km/u verbruik je ongeveer 1300 W en zo kun je probleemloos 10 uur doorvaren. Het display levert alle handige informatie over verbruik, stroomvoorraad en actieradius.

De topsnelheid is 10,5 km/u en dan neemt de motor een piekvermogen van 4,5 kW af. Na een paar tellen wordt dit terug geregeld naar 4kW en dat is vergelijkbaar met het vermogen van een 9pk benzinebuitenboordmotor. De actieradius loopt met deze snelheid terug naar twee uur. Zolang je de gashandle in toom houdt, heb je dus geen stress over de actieradius. Want bij elektrische aandrijving is het oneconomisch om op topsnelheid te varen.

De prijs van de elektrische Dutch Runabout bedraagt € 43.300 en dat is niet goedkoop. Maar het is een opvallend mooi gelijnde, degelijke tender, die gemakkelijk vaart en voldoende comfort biedt.

Cijfer 7,3

Constructie * * *    
Comfort & Ruimte * * *    
Ergonomie * * *    
Afwerking * * *    
Vaareigenschappen * * * *  
Prijs / Kwaliteit * *      

 

Technische Specificaties Dutch Runabout 22 ‘E’

Lengte: 6,50 m.

Breedte: 2,48 m.

Diepgang: 0,22 m.

Doorvaarhoogte: 1,40 m

Gewicht: 540 kg

Motorisering: 4kW Torqeedo 4R met 335 kW accupakket en lader

Prijs vanaf €43.300

Meer info: www.dutchrunabout.nl

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.5 °C
WNW4
Beurs AEX
AEX 528.17
+ / - +0.06%