Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: 123rf

Reportage

Bastions van luxe

15 MEI 2017 Marjolein Schipper

Ze moeten verleiden en behagen, een weelderig toevlucht zijn uit de wereld van alledag. Luxe Europese warenhuizen zijn allemaal meer dan een eeuw oud. Toch liggen deze ‘Grand Magasins’ stevig op koers; zie de recente winstcijfers van de Bijenkorf. Maar de concurrentie loert uit onverwachte hoek.

De twee puberdochters kijken met nieuwsgierige ogen naar het Gucci-tasje in de vitrine. Op het overbekende dessin is een vreemdsoortig rood insect geborduurd. „Er staat geen prijs bij”, meldt de opmerkzame moeder. „Dat zegt al genoeg”, verzucht de vader. Hij kijkt rond, op zoek naar een wat voordeliger tasjeshoek. Helaas: twintig meter verderop lichten slechts de letters Yves Saint Laurent op.

Maar zijn dochters komen tot een verlossend inzicht. „Ik vind het eigenlijk helemaal niet mooi met dat borduursel erop”, oordeelt de oudste. „Nee, daar ga je toch niet mee rondlopen”, vindt ook de jongste. Duur hoeft niet altijd automatisch mooi te zijn, luidt de conclusie. Opgelucht lopen ze verder, waar nog honderden, nee, misschien wel duizenden andere tassen op hen wachten.

Koopwalhalla

We zijn in de Bijenkorf, het enige ’Grand Magasin’ van de Lage Landen. Een status die vorig jaar nog werd bedreigd door de komst van Hausmann. Deze gigant kondigde aan een ultraluxe koopwalhalla inclusief verworvenheden als valet parking, persoonlijke shoppingassistenten en een foodmarket te gaan openen aan het hoofdstedelijke Rokin. Helaas: in de strijd om de belangrijke merken werd het onderspit gedolven en de poging verzandde in gedoe met beslagleggingen en ruzies. Exit Hausmann, waarna het Canadese warenhuis Hudson Bay onmiddellijk in dit gat sprong.

De wereldhoofdsteden kennen vele wereldberoemde ultraluxe warenhuizen. Harrods en Selfridges in Londen, Galeries Lafayette en Au Printemps in Parijs, KaDeWe in Berlijn, Macy’s en Bergdorf Goodman in New York. En natuurlijk Gum in Moskou. Bij elkaar goed voor vele tienduizenden vierkante meter winkelgenot.

Lees hier het hele verhaal (premium).

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.5 °C
WNW4
Beurs AEX
AEX 528.17
+ / - +0.06%