Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Epco Ongering

VIDEO Boottest Sacs 13 Strider

Superluxe ruig waterboot

20 MEI 2017 Epco Ongering

In Italië is een RIB met kajuit geen bijzonderheid meer, maar in ons land zien we ze niet zo vaak. Toch voorspellen kenners dit boottype een grote toekomst. Je hebt het beste van twee werelden: onnavolgbaar vaareigenschappen met maximaal comfort. VRIJ testte de Sacs Strider 13. Geen simpel opblaasbootje, maar een superluxe terreinvaartuig.

Net als vrijwel alle andere topklasse RIB’s is het merk Sacs Italiaans. De boten worden in tussen Milaan en Bergamo gebouwd, op een exclusieve werf die per jaar ongeveer 100 opblaasboten met harde bodem maakt. De Strider range loopt van 8-20 meter, zonder uitzondering exclusieve, naar wensen van de klant aangepaste boten. Daarnaast bouwt Sacs samen met designer Christian Grande, die ook voor automerken als Lancia, Abarth en Jaguar ontwerpt, speciale, nog exclusievere RIBversies. Veel Sacs RIB’s krijgen een plek als bijboot bij een superjacht of worden als luxe speeltje van mensen met smaak en geld aangeschaft. De Strider 13 is een werkelijk enorm grote RIB, maar in tegenstelling tot veel andere kajuitRib’s is bij deze boot de nadruk gelegd op buitencomfort en niet op superluxe overnachtingsplekken. Opvallend zijn de enorme dekken voor- en achterop, de luxe afwerking met leer en teakhout en de opvallende gebogen T-top. Deze is optioneel ook helemaal af te sluiten om je te wapenen tegen slechte weersomstandigheden.

De constructie van de romp is uiterst degelijk. De 68 cm diameter tubes liggen voorop mooi hoog, zodat je er in de golven geen last van hebt, maar achterop laag, wat voor de stabiliteit prettig is. Ze zijn gemaakt van hypalon, het meest duurzame materiaal voor opblaasboten.

Voorop vind je een onder de boeg geplaatst anker, een enorm zonnedek met kajuitluik en de opvallende T-top. Onder het voordek is een compacte kajuit met een ruim, maar deels laag tweepersoonsbed. Aan de stuurboordkant is een fijne toiletruimte. Achter de voorruit en het imposante dashboard zijn twee prettige, als stasteun te gebruiken, stoelen opgesteld. Aan de achterzijde van de T-top biedt een groot keukenblok met luxe keukenfaciliteiten, de koelkasten en de wasbak. Daarachter is een ruime U-vormige zit rond een tafel en achterop is een megagroot zonnedek, waar in de reclamefilmpjes gemakkelijk vier dames in bikini op passen. De achterste anderhalve meter van deze Sacs wordt in zijn geheel gebruikt als mega zwemplateau met de afmetingen van een wedstrijd tafeltennistafel. Optioneel is de mogelijkheid om het zwemplateau hydraulisch te laten zakken. Voor de prijs van een middenklasse auto kun je dan achterop gemakkelijk een jetski of ander speeltje meenemen en in het water laten.

De Strider 13 is in zowel outboardversie (2 x 300 tot 2 x 400pk) of in inboard (2 x 370 diesel tot 2 x 430pk benzine) uitvoering verkrijgbaar. In de geteste boot was gekozen voor 2 x Volvo Penta D6-370pk diesel inboards met duoprop hekdrive aandrijvingen. Ze zijn prachtig in een enorme motorkamer gehuisvest en de technische ruimte verraadt dat er veel in oerdegelijke techniek is geïnvesteerd. Je kunt 1000 liter brandstof meenemen en met de twee zuinige turbodiesels heb je op kruissnelheid van 2400 toeren een actieradius van 500 mijl. Ga je naar 3000 toeren, dan halveer je daarmee de afstand.

Goedkoop is deze Sacs niet. De prijs in deze dieselversie begint bij €355.000 euro, ex btw. Tel daar voor €75.000 aan opties bij en dan heb je een Rib van rond de 5 ton. De prestaties zijn dan ook fabelachtig goed. De boot is uiterst stil en laat zich in de haven gemakkelijk manoeuvreren. Als je op open water flink gas geeft, hoor je de turbo’s inschakelen, maar voel je geen abrupte verandering in trekkracht. Die is namelijk al fenomenaal. Met speels gemak bereik je de top van 44,1 knopen, ruim 80 km/uur. De boot vaart zo stabiel dat het bijna saai wordt. Bijna, want zo snel varen met een open, 13 meter lang monster blijft natuurlijk een geweldige kick geven. De boot veert soepel door de golven en blijft ook tijdens dit soort escapades helemaal droog. Vooral de opvarenden op de banken achterin is het fijn dat de Strider zo soepel vaart.  Alsof je in een Range Rover door de woestijn rijdt: je weet dat het buiten ruig moet zijn, maar je merkt er niets van. Dit is echt een superluxe ruig waterboot.

Cijfer 7,3

Constructie * * * * *
Comfort & Ruimte * * * *  
Ergonomie * * * * *
Afwerking * * * *  
Vaareigenschappen * * * * *
Prijs / Kwaliteit * * *    

 

Technische Specificaties Sacs 13 Strider

Lengte: 13,35 m.

Breedte: 3,83 m.

Diepgang: 0,80 m.

Diameter tubes: 0,68 m

Gewicht: 6500 kg

Motorisering: 2 x Volvo Penta D6-370pk met sterndrives

Prijs vanaf €355.000

Meer info: www.lengersyachts.com

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
14.9 °C
O3
Beurs AEX
AEX 521.87
+ / - +1.0%