Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: TMG

Blog Ouwe Jongens

Gas tot de nok!

13 JUN 2017 Jeroen Hendriks

Voetbal is altijd favoriet geweest bij het kijken naar Studio Sport, maar als het even mocht van mijn moeder zat ik ook met een bord op schoot voor de Formule 1 en het motorracen.

De tijden van Wil 'De Witte Reus' Hartog, 'Boet' van Dulmen en 'Jumping Jack' Middelburg. En niet te vergeten het befaamde zijspan-duo Streuer/Schnieders. Hollandse Helden, die furore maakten bij op de al even legendarische TT van Assen. Als jochie voer voor dromen over ‘eeuwige roem’.

Hoewel ik graag mag kijken naar de huidige MotoGP, zeker nu ik zelf merk wat 130 km/u in een flapperend motorpak op de snelweg met je doet, voel ik die bewondering van toen het meest bij ‘s werelds oudste TT, die van het Britse eiland Man.

Het stratencircuit is al lang geen onderdeel meer van het wereldkampioenschap, maar voor racers en publiek blijft het een magisch evenement. Met bloedstollende snelheden van ruim 300 km/u jagen de coureurs over de smalle straten en wegen van het eiland. Obstakels als trottoirbanden, rotondes, muren en gebouwen maken het een levensgevaarlijke race.

Er racen dus alleen echte daredevils. Of beter die-hards, want met weer drie verongelukte coureurs de afgelopen weken, staat de teller inmiddels op ruim 250 doden sinds 1908…

Van een heel andere orde zijn de straatraces die in eigen land worden georganiseerd. Zoals afgelopen zaterdag op het stratencircuit van buurtschap Horst in de gemeente Ermelo.

Geen ingewikkelde toestanden. Gratis toegang en parkeren in het weiland. De dorpsstraten afgezet met hekken en strobalen, en baancommissarissen die argeloze fietsers in de bochten tegenhouden.

Tante Mien zit met de koelbox op haar oprit eerste rang bij de passerende klassiekers uit de jaren '60-'80. Een speaker in zijn tuinstoel bij start/finish babbelt het programma met humor aan elkaar. In het dorpshuis zijn de kroketten en 'broodjes bal' niet aan te slepen.

Het rennerskwartier oogt kneuterig met alle caravans, campers en bestelbusjes, waar vrienden en familie de racehelden en hun fietsen omringen. De coureurs in lederen raceoveralls gestoken. Veel ouwe jongens. En menigeen heeft minstens zoveel geld gestoken in het afdakje boven z'n mannelijke gereedschap als in z'n sleutelset.

Maar als er zo'n ouwe racemotor naast mij wordt gestart, lopen de rillingen over m'n rug. Het geluid, de geur van olie en benzine. Heerlijk!

De races zijn 'demo'-wedstrijden in verschillende klassen. Vooral bedoeld om een tijdsbeeld te laten herleven, maar het gaat er soms fanatiek aan toe.

Een gezellige baancommissaris vertelt tussen de manches door dat de zwaarste motoren (750cc) op het lange rechte stuk snelheden van zo’n 130km/u halen...

Zelf is hij pas op z'n vijftigste gaan meedoen aan de laagdrempelige races. Er rijdt een krasse ’70-er mee die, gevraagd of het geen tijd werd om rustiger aan te gaan doen, reageerde: 'Niks dr van, gewoon gas tot de nok'.

Kortom een heerlijke sfeer op zo'n event, waar er meerdere van zijn in het hele land (kalender op sammotorsports.nl).

Mijn interesse is gewekt: toch een kans op ‘eeuwige roem’? Want op mijn motorkerkhof staat er een die voor dit doel omgebouwd kan worden. De motor is alleen nog wat te jong.

Maar dat is geen probleem, want tegen de tijd dat de motor (en ik!) zover zijn, is het zeker ook een officiële klassieker.

Eerder geschreven Ouwe Jongens:

Doppie

Handwerpen

Roestig

Lekker ding op wielen

Billen knijpen

Pijpen

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
19.7 °C
ZW4
Beurs AEX
AEX 516.39
+ / - -0.45%