Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: TMG

Blog Ouwe Jongens

‘Das Beste oder nichts’

08 AUG 2017 Jeroen Hendriks

Als jongetje zat ik op vakantie altijd achter mijn vader als hij auto reed. Over zijn schouder in de buitenspiegel kon ik dan veel snellere Porsches, BMW’s en Mercedessen spotten die ons in een oogwenk voorbij zoefden op de Autobahn. Ooit, dacht ik steeds, flits ik ook over die linkerbaan…

Heel veel jaren later kon ik mijn eigen – opgelapte – Mercedes 350 SL kopen. Een dikke cabrio met een 8-cilinder motor waarmee we op vakantie gingen naar de bergen. Alles top. Behalve de snelheid.

De oude ster tikte de 180 km/u nog wel aan, maar ik werd links en rechts gepasseerd door iedere moderne Kadett station. Dus het verlangen bleef knagen.

Een jaar later liep ik tegen een oude Mercedes 500 SE aan. Een achterhaald model dat vooral nog geliefd was bij kampers en ambassades van dubieuze landen. Maar wel vijf liter cilinderinhoud en uitermate geschikt om ook eens, met knipperlicht aan, over het Duitse wegennet te blazen.

Het thuisfront was - mild gezegd - niet enthousiast. En kreeg gelijk.

Want de, voor die tijd zeer geavanceerde, auto kon niet meer op tijd goed worden uitgelijnd door de dorpsgarage. En de dag voor vertrek moest er een nieuw slot worden gemonteerd omdat de sleutel afbrak. Bij vertrek regende het pijpenstelen en bleken de ruitenwissers zoveel hemelwater niet aan te kunnen. Het was een gok, maar we zijn gegaan.

Het dieptepunt van het autoleed ontstond echter uitgerekend op het hoogste punt in de vakantie: een bergtop.

Na vele kilometers steil omhoog kronkelen verdween net boven de boomgrens ineens alle zicht. Alsof we de autohel waren binnengereden: een enorme wolk zwarte rook en de remmen voelden aan als een spons.

Daar sta je dan op een verlaten bergtop. Mobiele telefoons bestonden nog niet. En die ene geitenhoeder met monteursdiploma en twee linkerhandjes was ook in geen velden of wegen te bekennen.

Dus na een flinke afkoelpauze de bolide maar gekeerd en in de bergversnelling dalwaarts gesukkeld, want remmen ging niet meer. Echtgenote zachtjes biddend achterin met de baby naast zich.

De milieupolitie bestond toen (gelukkig) ook nog niet, want ons spoor van rook en angstzweet was op kilometers afstand te volgen.

‘Das Beste oder nichts’, was ooit de reclameslogan van ‘Das Haus’. Het zal duidelijk zijn welke kant het kwartje voor onze Mercedes opviel.

De opluchting was dan ook enorm toen ik het gammele slagschip tegen een heg bij ons hotel tot stilstand kon brengen.

Het gedoe met een lokale garagehouder die alleen tegen de hoofdprijs de boel kon repareren zal ik u besparen. De auto is bij thuiskomt snel verkocht.

Mijn flitsende jongensdroom is later ruimschoots uitgekomen met een aantal testritten in fraaie krachtpatsers van Mercedes’ huistuner AMG. Maar deze herinnering komt iedere zomer weer boven als ik de lange colonnes vakantiegangers zie voortkruipen.

Ouder en vooral wijzer geworden, rij ik voor de komende drie weken in een uurtje naar een Hollands strand. Ook een gok: met zon ‘Das Beste’, met regen wordt het ‘nichts’.

Eerder geschreven Ouwe Jongens:

Las-tig

Appie

Lieve vrede

Houdoe!

Hij doet het!

Vrouwen...

Doppie

Handwerpen

Roestig

Lekker ding op wielen

Billen knijpen

Pijpen

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
15.1 °C
WZW3
Beurs AEX
AEX 519.64
+ / - -0.78%