Vrij/Uitgaan

Filmrecensie: ’The emoji movie’

Duimpje omlaag voor Sony

Glen (rechts) is een geel icoontje dat onverschilligheid moet uitbeelden, maar eigenlijk juist heel erg gevoelig is.

Glen (rechts) is een geel icoontje dat onverschilligheid moet uitbeelden, maar eigenlijk juist heel erg gevoelig is.

Met Inside out maakte Pixar in 2015 een even aandoenlijke als meesterlijke tekenfilm over de gevoelens van kinderen. De animatiestudio van Sony Pictures probeert eenzelfde trucje uit te halen met een avontuur over emoji’s, die bekkentrekkende symbooltjes in uw smartphone.

Glen (rechts) is een geel icoontje dat onverschilligheid moet uitbeelden, maar eigenlijk juist heel erg gevoelig is.

Glen (rechts) is een geel icoontje dat onverschilligheid moet uitbeelden, maar eigenlijk juist heel erg gevoelig is.

Glen is een geel icoontje dat onverschilligheid moet uitbeelden, maar eigenlijk juist heel erg gevoelig is. Als hij uit de chat-app wordt verbannen, gaat hij op zoek naar zijn ware ik.

Zijn queeste door de beeldvelden van Instagram en over de muziekstromen van Spotify levert een zielloze en lelijk geanimeerde kinderfilm op vol slechte grappen. Want wat zegt de Drol-emoji als Glen wordt verstoten? „Dit zaakje stinkt!”

Is dit wel een kinderfilm over zeggingskracht en zelfexpressie? Door de schaamteloze sluikreclame van Apple, Facebook, Twitter en Snapchat lijkt dit meer op social media-horror, bedacht door slimme marketeers uit Silicon Valley. Het is dat wij films met sterren beoordelen, maar een ’duimpje omlaag’ was op zijn plaats geweest.

E.l.D.