Vrij/Reizen

Luchtvaart vindt nieuwe ’melkkoe’

Vliegen op één rij kost fortuin

Door Paul Eldering

Een ruime plek bij de nooduitgang of met het gezin bij elkaar, kost al snel enkele tientjes extra.

Een ruime plek bij de nooduitgang of met het gezin bij elkaar, kost al snel enkele tientjes extra.

Hollandse Hoogte

Breda - Luchtvaartmaatschappijen hebben een nieuwe ’melkkoe’ ontdekt. Voor het reserveren van een vliegtuigstoel worden steeds hogere kosten in rekening gebracht. Een gezinnetje is zomaar 100 euro extra kwijt als ze bij elkaar willen zitten.

Een ruime plek bij de nooduitgang of met het gezin bij elkaar, kost al snel enkele tientjes extra.

Een ruime plek bij de nooduitgang of met het gezin bij elkaar, kost al snel enkele tientjes extra.

Hollandse Hoogte

Dat blijkt uit een vergelijkend onderzoek van boekingssite Tix.nl onder een vijftiental maatschappijen waar Nederlanders veel mee vliegen. De resultaten worden vandaag bekend.

„Voor de reizigers is er totaal geen overzicht. Er zijn honderden verschillende tarieven voor een zitplaats. Die komen boven op de ticketprijs”, aldus Tix.nl-woordvoerder Esther Gorlee.

De stoelprijzen variëren volgens de analyse enorm per plek en per maatschappij. „Een raamplaats of juist bij het gangpad, voor of liever achter in het toestel. Dat varieert van 5 tot 40 euro enkele reis. Maar als je geen plek reserveert, is de kans groot dat je niet naast reisgenoten zit. Of dat je op een krappe middenstoel komt. Je wordt haast gedwongen bij te betalen.”

’Doolhof van verborgen kosten’

Vliegtuigstoelen staan alsmaar dichter op elkaar, terwijl de prijs voor wat meer beenruimte sterk stijgt, is de conclusie van een vergelijkend onderzoek bij vijftien luchtvaartmaatschappijen. Plekken op de eerste rij en de nooduitgang zijn het meest populair, maar daar moet fors de portemonnee voor worden getrokken, zo blijkt.

„De consument klaagt steen en been over de verborgen meerkosten, die vaak pas tijdens de boeking duidelijk worden”, zegt Esther Gorlee van Tix.nl. Als je vooraf geen specifieke plek of plekken vastlegt, bestaat de kans dat het gezin of reisgezelschap lukraak verdeeld over het hele toestel zit. „Je wordt dan haast gedwongen bij te betalen”, aldus Gorlee.

Ook de Consumentenbond is niet te spreken over dit soort marketingtrucjes. „Evenmin over de wildgroei en onoverzichtelijkheid van allerlei extra’s. Ruimkoffers kosten al handenvol geld en nu dan de stoelen. Wij willen dat alle kosten altijd vooraf 100% helder zijn, zodat een eerlijke prijsvergelijking mogelijk is.”

Volgens het onderzoek zijn de Duitse airlines Lufthansa, Airberlin en Eurowings gemiddeld het duurst. KLM is stukken goedkoper. De Nederlandse vakantievliegers Transavia, TUIfly en Corendon Dutch Airlines zitten in de middenmoot, net als prijsvechters Ryanair, easyJet en Vueling.

„Wie iets comfortabeler wil zitten, moet bij meer dan 80% van de onderzochte vliegmaatschappijen gemiddeld zo’n 25 euro per persoon bijbetalen voor de gewenste plaats. Bijna een kwart rekent ook meer voor raam of gangpad. Soms is een dure reservering zelfs verplicht of is de optie om dat niet te doen onzichtbaar”, stelt de zegsman.

Lees meer over

Door Paul Eldering