Nieuws/Vrij

Onderzoek

Niets gemerkt van lange wachtrijen

Hoewel zo’n acht op de tien mensen (78,7%) afgelopen zomer rekening hebben gehouden met langere wachttijden op Schiphol, geeft bijna driekwart (73,1%) van de passagiers aan niets gemerkt te hebben van de extreme drukte die vooraf werd gecommuniceerd.

De ‘extreme’ wachttijden op Schiphol waren de afgelopen zomermaanden veelvuldig onderwerp van gesprek in de media. Passagiers moesten rekening houden met lange wachtrijen en ruim van tevoren op de luchthaven aanwezig zijn. Uit onderzoek van Vliegtickets.nl, dat is gebaseerd op de ervaringen van ruim 2500 passagiers, blijkt dat slechts 26,9% daadwerkelijk last heeft gehad van de drukte. Bijna driekwart van de passagiers heeft niet langer hoeven wachten dan normaal.

Geen invloed op keuze toerist

De ervaringen van de passagiers op Schiphol blijken dan ook geen invloed te hebben op de komende vakantiekeuzes. Zo geeft 83,4% aan bij een volgende vakantie niet voor een andere luchthaven te kiezen en ook zijn de ervaringen op Schiphol deze zomer voor negen van de tien mensen geen reden om voortaan in een ander seizoen op vakantie te gaan.

Handbagage check kostte meeste tijd

Op de vraag waar de passagiers het langst hebben moeten wachten, geeft de helft van de respondenten als antwoord de handbagage check (50,3%). Voor 28,3% was dit bij de check-in en voor 21,4% duurde de paspoortcontrole het langst.