Nieuws/Vrij

Herboren actieheld

Filmrecensie: Jason Bourne

Door Marco Weijers

Jason Bourne

Matt Damon is ’Bourne again’: na een wat halfbakken intermezzo met Jeremy Renner in de hoofdrol, kruipt hij voor de vierde keer in de huid van de door Robert Ludlums bedachte actieheld. De regie is daarbij voor de derde keer in handen van Paul Greengrass. Bijzonder bekwame handen, zo blijkt al snel.

Jason Bourne

Jason Bourne leeft in de nieuwe film al jaren onopgemerkt in de schaduwen. Totdat een oud contact (Julia Stiles) nieuwe informatie over zijn verleden boven water tilt. Informatie die ook de rol van zijn vader in een ander licht zet. Vastbesloten de onderste steen boven te krijgen, duikt Bourne weer op, in een wereld die vergeleken met zijn laatste avonturen een digitale revolutie heeft ondergaan.

Inlichtingenwerk kan minstens zo effectief verricht worden vanachter een computerscherm, toont het ambitieuze CIA-talent Heather Lee (Alicia Vikander). In opdracht van Bourne’s voormalige superieur Dewey (Tommy Lee Jones) leidt zij op afstand een klopjacht op hem. Vincent Cassel mag daarbij zijn handen vuil maken als moordzuchtige agent ter plaatse.

Met monetaire rellen in Griekenland, hackers op IJsland en een op Facebook geïnspireerde organisatie als verlengstuk van de CIA, is deze nieuwe Bourne-film stevig geworteld in de hedendaagse werkelijkheid. Wel gaat de regisseur ouderwets los met keiharde actie, intrigerend dubbelspel en spannende achtervolgingen. Hoewel de laatste, in Las Vegas, het veelgeprezen realisme van de serie enigszins ontkracht.

Tegelijkertijd blijft Matt Damons fysieke toewijding groot. Zijn samenwerking met Greengrass zorgt voor actiewerk van de bovenste plank, in een film die je tot het allerlaatste moment op het puntje van je stoel houdt.

Door Marco Weijers