Vrij/Varen

Varen

Italiaanse iconen

Door Werner Budding en Epco Ongering

Zowel de Fiat 500 Riva als de Riva Iseo heeft sexappeal.

Zowel de Fiat 500 Riva als de Riva Iseo heeft sexappeal.

De Fiat 500 Riva en de Riva Iseo zijn Italiaanse producten die zijn ontstaan vanuit succesmodellen uit het verleden. De kleinste uit hun serie, maar desondanks met enorm sexappeal. Bovendien delen ze de magische naam Riva, veel meer dan alleen een verwijzing naar een schilderachtig plaatsje aan het Gardameer.

Zowel de Fiat 500 Riva als de Riva Iseo heeft sexappeal.

Zowel de Fiat 500 Riva als de Riva Iseo heeft sexappeal.

Drijvende kunst, zo kunnen we een Riva omschrijven. De Fiat 500 is schattig, koddig, elegant, grappig en wat al niet meer, maar om tot echte kunst te worden verheven, komt het moderne ’rugzakje’ exclusiviteit te kort. Wat dat betreft staat het direct 1-0 voor de boot.

De eerste ’moderne’ Fiat 500 werd op 4 juli 2007 gelanceerd. Inmiddels dus dik tien jaar geleden. De looptijd van een automodel is doorgaans niet zo lang. Dus port Fiat haar 500 telkens wat op. Elke paar maanden verschijnt er een nieuwe versie: Yamaha, Gucci, Yellow Black, Popstar, Italia, Lounge en als laatste actiemodel de Anniversario, ter ere van het tienjarige jubileum. Fiat benutte onlangs ook de naam Riva, met een paar modificaties in het interieur die de naam Riva eer aandoen.

De Riva Iseo is vernoemd naar het meer waar de boten al generatieslang door de familie Riva worden gemaakt. In Sarnico aan het Lago d’Iseo begon Pietro Riva in 1842 houten roeibootjes te bouwen. Door de successen van de snelle bootjes kreeg de naam Riva een magische klank. Hoogtepunt van de merkpopulariteit ontstond in de jaren 50 van de vorige eeuw toen de charismatische Carlos Riva vele filmsterren, topatleten en royals tot zijn clientèle mocht rekenen. Legendarische modellen als de Aquarama en de Ariston maakten de combinatie van mahoniehout en roestvast staal tot de designstandaard van de botenaristocratie. De Iseo is onmiskenbaar een telg uit deze glamourvolle familie.

Oorspronkelijk was de Iseo, net als de Fiat 500, het ’instapmodel’ van dit iconische Italiaanse botenmerk. Parallel met het rugzakje zijn in de Iseo alle stijlkenmerken van de roemruchte Riva’s uit de jaren 50 terug te vinden. Net als de cinquecento heeft het ontwerp van de boot lieflijke en ronde lijnen. Het voordek is belegd met blinkend gelakt mahoniehout. Ambachtelijke Italiaanse schilders lakken het hout eerst tien keer met de kwast en spuiten er daarna nog eens tien lagen extra op. Tussendoor schuren ze alles spiegelglad. Aan de wit lederen fauteuils is geen draadje verkeerd gestikt en het dashboard lijkt rechtstreeks afkomstig uit een gevechtsvliegtuig. Ook bijzonder: de Iseo heeft een achteruitkijkspiegel, wat alles te maken heeft met de geschiktheid om er soepel achter te waterskiën.

Lees het hele interview dit weekend in VRIJ, of online via deze link (premium).