Vrij/Reizen

’Vieze spelletjes over de rug van passagiers’

Luchtreizigers voor miljoenen schip in

Door Paul Eldering

AFP

Schiphol - De luchtvaart moet worden verplicht snel een eigen garantiefonds voor tickets in het leven te roepen. Zonder extra verzekering zijn toeristen steeds vaker de dupe als een vliegmaatschappij failliet gaat, zoals Air Berlin. Ook lappen veel prijsvechters, waaronder Ryanair, de rechten van passagiers aan hun laars bij annuleringen.

AFP

Dat zegt een woedende topman Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR. „Voor pakketreizen zijn wij wél verplicht om vooruitbetalingen van consumenten te beschermen. De luchtvaart mag de dans van Brussel ontspringen met alle ellende van dien. Reizigers gaan voor miljoenen het schip in. Gedupeerden worden ijskoud het bos ingestuurd. Een drama.”

Naar schatting duizenden Nederlanders zijn de klos door de problemen bij budgetvliegers Ryanair en Air Berlin. Velen zijn hun geld kwijt, omdat vluchten massaal zijn geschrapt. Tickets en gespaarde mijlen blijken vaak niks meer waard, ondanks beloften om schade te vergoeden of alternatieven te bieden.

In de kou

Air Berlin verwijst naar de curatoren, terwijl ze met Duitse staatssteun doorgaan tot het noodlijdende vliegbedrijf wordt opgekocht door Lufthansa of easyJet. Ryanair biedt excuses aan en belooft passagiers beterschap, maar tal van Nederlanders staan volgens reisbureaus in de kou.

Tot overmaat van ramp is dinsdag ook de Britse vakantievlieger Monarch ineens gestopt wegens financiële moeilijkheden. Honderdduizenden Britse toeristen zijn gestrand. „De grote vraag is wie de volgende is”, aldus Oostdam.

Onder druk van Britse luchtvaartautoriteiten moet Ryanair vervangende vluchten, eerlijke informatie en voldoende compensatie aan Britse reizigers bieden. Volgens ReisRecht-jurist Marinus Hoorntje doet de Nederlandse inspectie ILT tot nu toe echter niks. „Als toezichthouder in de luchtvaart is die verplicht ook hier hard in te grijpen.”

De ILT-woordvoerster verdedigde zich door te stellen dat „wij alleen bij stelselmatig falen van een maatschappij maatregelen kunnen nemen. Air Berlin vliegt niet op Nederlandse luchthavens, dus daar kunnen we niet handhaven.”

Rechter

EUclaim-directeur Hendrik Noorderhaven stapt naar de rechter, omdat Ryanair volgens hem willens en wetens de boel flest. „Nederlandse reizigers worden ondanks alle beloften aan de lopende band misleid. Daar steken we een stokje voor. Als Air Berlin omvalt, zijn de passagiers of hun reisbureaus alles kwijt.”

Geert Heuvels kan erover meepraten. „Onze geboekte vlucht van Düsseldorf naar New York met Air Berlin in november gaat niet door. We zijn 1.800 euro kwijt. De reisverzekering dekt dit niet.” Henk Leppers bevestigt de asociale taferelen. „Er worden in de luchtvaart hele vieze spelletjes gespeeld over de rug van reizigers.”

Lees meer over