Vrij/Varen

Boottest Futura 36

Compacte familieboot

Door Epco Ongering

De Poolse Futura 36 en haar ontwerper Przemek Cieśniarski zijn nagenoeg onbekend, maar de motorjachten zijn verrassend slim ingedeeld en daardoor enorm populair bij Poolse en Kroatische charterbedrijven. Dat biedt kansen voor een entree op de Nederlandse markt.

Veel moderne polyester jachten komen uit Polen. Gerenommeerde merken als SeaRay, Jeanneau en Maxi schamen zich er niet meer voor dat sommige modellen in het voormalige Oostblok worden gelamineerd, want het Poolse polyester heeft een uitstekende reputatie. De Cobra-werf maakt boten in serie tussen 7 en 17 meter. De Futura-jachten zijn modern gelijnd en worden gekenmerkt door een hoge kajuitopbouw met een groot glasoppervlak. Opvallend bij de 36 is het anderhalf meter lange zwemplateau, dat door de werf wordt meegenomen bij de maatvoering. Daardoor heeft de 11 meter lange boot een romp van slechts 9,80 m. Dat het een enorm ruime boot is, heeft te maken met slimme interieurkeuzes.

Aan de buitenkant zie je dat het een volumineuze boot is. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de vrijwel rechte boeg, een zeer hoog vrijboord en het zwemplateau dat naadloos overloopt in de grote kuip. In de reling rond de kuip zijn twee bankjes gemaakt. Met een rechte trap op het achterdek kom je op het platte kajuitdak. Door het hekwerk rondom lijkt de Futura een flybridgeboot, maar dat is het niet. Het dak is bedoeld om er te kunnen liggen en er zijn geen stuurvoorzieningen. De gangboorden rond de kajuit zijn breed en hebben goede voorzieningen om je vast te grijpen. Het voordek is enorm ruim zodat je ook hier zou kunnen liggen. Er is een praktische ankerkluis, maar het laminaat van het dek kan steviger. Tegen meerprijs biedt de werf ook een ontwerpcategorie B-versie met dikker laminaat. Het polyesterwerk is vrij dun uitgevoerd, maar netjes afgewerkt.

Erg goed is de indeling van de salon, met aan bakboordkant de kombuis en aan de andere zijde een smal dressoir met eronder koelruimte. Aan bakboord is een prima dinette. Voor de stuurman zijn aan stuurboord een hoge stoel en een simpel dashboard. De kajuit is met een grote schuifpui af te sluiten en er zijn aan alle kanten simpele schuiframen voor de ventilatie. Het interieur en de betimmering zijn een beetje in Ikea-stijl industrieel afgewerkt.

Onderdeks vind je een ruime eigenaarshut voorin en twee andere hutten die deels onder de salonvloer zijn weggewerkt. Dankzij rompramen en dakluiken hebben ze voldoende licht en ventilatie. Tegenover de ruime douchecel is een aparte toiletruimte, wat je niet verwacht op een boot van amper 11 meter. De gastenhutten zijn compact, maar prima te gebruiken. Onder het achterdek is de technische ruimte. De motor is met een kist afgeschermd van de overige voorzieningen. Standaard is een 25 pk Yanmar diesel, voor een boot van 6 ton erg krap bemeten. De testboot beschikt over een 72 pk Yanmar. Bij het wegvaren valt op dat de gewichtsverdeling goed moet worden bekeken aangezien de relatief lichte boot nogal naar één kant helt.

Sturen is vrij zwaar, maar dat went. Op open water noteren we een top van 7,1 knopen. De motor is stil en doet probleemloos zijn werk. Met boeg- en hekschroef is ook een krappe box goed in te varen. Vanwege de grote windvang door de hoge opbouw zijn deze optionele voorzieningen aan te bevelen. Het grootste pluspunt van de Futura is de prijs. ’Kaal’ kost deze boot circa €120.000. Voor de geteste boot met zwaardere motor en tal van aanpassingen moet je ongeveer €140.000 neertellen. Voor een slim ingedeelde, compacte familieboot is dat beslist een aantrekkelijke prijs.

6,8

Lengte

11,00 m.

Breedte

3,50 m.

Diepgang

0,65 m.

Doorvaarhoogte

3,50 m

Gewicht

6000 kg

Motorisering

40-300 pk inboard diesel

Prijs

v.a. €120.000

Info

cobrayachts.com