Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Onze reiskrantreporters op de Borobudur

REISKRANTREPORTER DOET VERSLAG

Magische tempels en goedlachse Javanen

18 DEC 2014 Anita Boon

Een fantastische reis. Zo omschrijft reiskrantreporter Anita Boon uit Veenendaal haar reis naar Java. Anita's verhaal over Slovenië werd gekozen tot winnend report en en daarmee schreef zij zichzelf naar het Indonesische eiland. Ze nam vriendin Tineke van de Weerd mee en schreef het volgende verslag:

Java

,,Non-stop getoeter, links en rechts schieten de brommers ons voorbij, overal waar je kijkt zijn mensen in de weer met eten en allerlei handelswaar. Dit kleurrijke tafereel vormt een overweldigende eerste indruk van Indonesië. Onze chauffeur Kusnadi ('maar noem me maar gewoon Adi') rijdt ons op onze eerste vakantiedag geroutineerd door de harmonieuze chaos van Jakarta. De hoofdstad van Indonesië telt 16 miljoen inwoners en waarschijnlijk even zoveel brommers. We stoppen in de oude wijk Batavia met haar Nederlandse koloniale gebouwen voor een kopje koffie bij het beroemde Café Batavia. In de bijzondere sfeer van dit café wanen we ons even terug in de VOC-tijd. Na deze aangename tussenstop is het tijd om de drukte van Jakarta achter ons te laten."

Van de gebaande paden

,,Onze volgende bestemming is het authentieke Javaanse dorpje Nagrak waar we ver van de gebaande paden zullen overnachten. Kampoeng Padi is het enige hotel in de wijde omgeving en ligt verstopt in een landelijk gebied met rijstvelden, fruitbomen en groentetuinen. Klinkt bijzonder en de verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen. Bij aankomst ervaren we gelijk een oase van rust na de chaos van Jakarta. We worden met open armen ontvangen door de gastvrije eigenaren Biet en Hindun en kunnen meteen aanschuiven voor het avondeten. Na deze heerlijke maaltijd, bereid met verse ingrediënten van het omliggende land, worden we ook nog verrast met een leuk welkomstpakket bestaande uit onder andere een sjaal en een doosje thee. Dankbaar genieten we nog even na met een verfrissend Bintang biertje, waarna de goedlachse Biet ons naar het prachtige huisje brengt waar we de komende twee nachten zullen slapen."

Kampoeng Padi

Paradijs

,,De volgende ochtend worden we wakker met aan ons voeteneind een weids uitzicht van knalgroene rijstvelden. Zo voelt het dus om te ontwaken in het paradijs! In de tuin vergapen we ons aan schitterende bloemen, enorme vlinders, gekko's en gigantische spinnen. Na het ontbijt krijgen we een rondleiding door de aangrenzende kampung waar we getuige zijn van het typisch Javaanse landleven. In het vredige dorpje met circa 500 inwoners zijn de mannen huisjes aan het (ver)bouwen of aan het werk op het land, terwijl de vrouwen aan het koken, wassen en naaien zijn. Sommige families zitten lekker te chillen op de gezellige veranda's van hun kleurrijke huisjes. We proeven onbekende exotische vruchten, helpen een vrouw met het frituren van wafels (Kue Kembang Goyang) en bezoeken het plaatselijke rijstfabriekje en schooltje. 's Middags wacht ons nog een spannende verrassing: een spectaculaire rit achter op een motortaxi. Over smalle, hobbelige paadjes aan de rand van een afgrond worden we naar een luid kletterende waterval gereden. Wat een avontuur!"

,,Helaas is het de volgende ochtend alweer tijd om onze reis te vervolgen. Met pijn in ons hart nemen we afscheid. Kampoen Padi heeft al onze verwachtingen waargemaakt en zelfs ruimschoots overtroffen. Deze bijzondere plek is nu al het hoogtepunt van onze reis, hoewel er natuurlijk nog veel meer moois op het programma staat. Zo kijken we erg uit naar ons bezoek aan de wereldberoemde Borobudur. De grootste Boeddhistische tempel ter wereld is niet voor niets een van de populairste bezienswaardigheden van Indonesië."

Filmsterren

,,Na een adembenemende treinreis van West-Java naar Midden-Java door een landschap van rijstvelden en theeplantages, arriveren we bij ons hotel aan de voet van de Borobudur. De volgende ochtend staat er in alle vroegte een Sunrise tour gepland. Helaas zijn de weergoden ons niet zo gunstig gezind. Om 6 uur 's ochtends staan we tot onze teleurstelling voor een in nevel gehulde tempel. Voor ons geen magische zonsopgang met uitzicht op de Merapi vulkaan. Gelukkig trekt het snel open en kunnen we in relatieve rust een aantal rondjes over dit indrukwekkende bouwwerk wandelen. Totdat de schoolklasjes ons met hun fotocamera's weten te vinden. Als volleerde filmsterren poseren we met tientallen Indonesische schoolkinderen. Er zijn zelfs mensen die stiekem selfies maken met ons op de achtergrond. En ook later die dag tijdens een bezoek aan de (eveneens schitterende) Hindoe-tempel Prambanan worden we als ware filmsterren onthaald."

Foto: Anita Boon

,,Helaas is het einde van onze rondreis alweer bijna in zicht. Natuurlijk hebben we nog veel meer meegemaakt: van wayangpoppen beschilderen in Bogor, fietsen met een overenthousiaste gids in koloniaal Bandung tot dansen met schoolmeisjes tijdens een angklung-voorstelling en een ritje door Jogjakarta in een ietwat krappe becak (fietstaxi). De tijd is voorbij gevlogen en we kwamen ogen tekort voor alle pracht en praal van de gordel van smaragd. Mystieke tempels, knalgroene rijstvelden en goedlachse Javanen die nooit verlegen zitten om een vriendelijk praatje. Helaas ook kilometerslange files en harde regenbuien, maar dat weegt niet op tegen de gastvrijheid en schoonheid van dit eiland waarvan we in een week ontzettend veel gezien hebben. Mede dankzij Adi, onze grappige chauffeur met talenknobbel, die ons overal wegwijs maakte en ons veel over het land heeft geleerd.

Terima kasih, Indonesia! Bedankt Indonesië tot de volgende keer!

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!

Reportages over Java

Tempo Doeloe Deluxe...

Het is slechts een uur vliegen van de chaotische metropool Jakarta naar de rustieke Javaanse provincieplaats Semarang. Voor de reis naar het serene plaatsje Losari begint, wordt eerst snel een goede lunch genoten in het welbekende Toko Oen in Semarang, dat zelfs vroeger...