Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Lezers schamperen over vertragingen en gebrek aan informatie

Rood kaartje voor NS

04 DEC 2010 Jos van Noord

Heeft opoe het verkeerde kaartje? Aanpakken: boete, vuistslag en hupsakee die bagage de trein uit, mijn trein! Wie nog dacht dat de spoorwegen er voor de reizigers waren, is nu wel genezen. NS is er voor laffe conducteurs, bij wie je géén kaartje kunt kopen, maar die als bezetenen jagen op oudjes die niet het goede kaartje hebben of bejaarde passagiers die twee minuten te vroeg instappen, met hun dalurenkaart.

Bovendien: de conducteurs waren óók slachtoffer toen alle treinen door die computerbrand niet meer reden, die moesten ook maar zien hoe ze thuis kwamen, nou dan! Mijn hemel, wat een reacties op mijn vraag van vorige week over PrulRail en uw NS-trauma’s.

Hoe alle menselijkheid uit dat vervoersbedrijf lijkt te zijn verdwenen. Waar alleen nog maar op zwartrijders wordt gejaagd en waar bij het minste of geringste de boel compleet in de soep draait, doordat het hele systeem constant op z’n tenen moet lopen, zonder enige reserve.

„Gooi ProRail er uit’, mailt mij P. Strikwerda: „Het is toch absurd dat de berijder van de rails kan beweren onvoldoende inspraak te hebben over de inrichting daarvan en zich daar dus achter kan verschuilen, zodra dat uitkomt.”

Menigeen heeft liever drie treinen per uur waar je honderd procent op kunt rekenen, dan zogenaamd elke tien minuten een trein, waarvan je maar moet hopen dat-ie ook komt.

„NS zwaait met tevredenheidscijfers, maar ik ben vaste reiziger en mij is nog nooit wat gevraagd”, mailt mij Ton Klerks.

„Grootste probleem is nog steeds de communicatie”, schrijft mij een conducteur, al dertig jaar bij NS, maar bang om met zijn naam in de krant te komen. „Teveel managers”, meent hij. „Ze sturen een boodschap rond dat er op de gladde perrons geveegd en gestrooid moet worden, maar vertellen er niet bij wie dat moeten doen. Dus zie ik de reizigers over de perrons glibberen.”

Nogal wat lezers menen dat wij opnieuw tegenslag moeten leren accepteren. We willen oorlog voeren zonder gesneuvelden, vliegtuigen die nooit neerkomen. Hoe realistisch zijn wij nog?

„Inderdaad niet slim van ProRail om het backup-systeem in dezelfde ruimte te plaatsen”, mailt mij R. Giphart. „Maar we leren wel: de Rode Kruis bedjes waren ditmaal op tijd gespreid!”

„Bij elke vorm van vervoer kan het tegen zitten”, schrijft een lezer uit Schiedam. „Met een auto sta je doorgaans stil, maar met een trein heb je hooguit wat vertraging. Hoezo NS-trauma´s? Treinreizen lopen in Nederland meestal goed af!”

jvnoord@telegraaf.nl

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
17.7 °C
O3
Beurs AEX
AEX 518.73
+ / - -0.36%