Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie

EasyJet-set

06 DEC 2012

Boemelen door Europa? Wie behelpt zich internationaal nog met de trein? En? Mail mij!

Nu NS en de Belgische spoorwegen de comfortabele Benelux-trein domweg schrappen om ons met alle geweld die veel te dure Fyra in te jagen, vraag ik mij af of reizigers zich daarbij neerleggen.

De halve Randstad kan sowieso niet met die luxe Fyra mee, want die komt niet in Den Haag. De tweede werkstad van de Verenigde Naties is door de opheffing van de Benelux-trein de énige Europese regeringsstad zonder internationale treinverbinding.

Het is met die Fyra al net zo´n belabberde vertoning als met de Thalys. Woon je in Zoetermeer, Den Haag of Leiden, dan moet je eerst naar die bouwput van Rotterdam-CS. Daar zeulend met je koffer over zo´n provisorische knutseltrap naar het perron. Amateuristisch knoeiwerk!

De bedoeling van dat hele hogesnelheidsparcours was om ons de internationale trein in te krijgen. Maar de trein blijft onhandig, onzeker en vooral onbillijk: schreeuwend duur.

Geen wonder dat vliegtuigen het in Europa op alle fronten winnen. Transavia, Ryanair, Corendon, Wizzair,  Vueling, EasyJet, van de week nog: een enkeltje van Barcelona naar Eindhoven, voor 39 euro. Voor dat geld haal ik met die Fyra of de Thalys niet eens de grens!

Niks kortingkaart: een Antwerpse die in Amsterdam werkt, rekende de Belgische krant De Standaard van de week voor met de Fyra ruim 600 euro per maand duurder uit te zijn.

Wat was er mis met de Benelux-trein? Nog niet duur genoeg! Zelf reisde ik er wel eens mee naar Charleroi, om een goedkope vliegreis te beginnen met een enkel treinkaartje dat vaak al twee keer zo duur was dan het vliegretour!

Ziet u nog toekomst voor het spoor? Of pakt u naar Belgie en Frankrijk toch maar liever de auto?

Mail mij uw internationale trein-ervaringen, liefst vandaag nog, naar checkpoint@telegraaf.nl

 

 

 

 

 

 

 

18.7 °C
WZW4
 
files 289
169 km.
Beurs AEX
AEX 449.83
+ / - +0.45%