Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Matty van Wijnbergen

Test: e-bikes

De kracht van de e-bike

21 APR 2017 Rik Booltink

De verkopen van e-bikes gaan skyhigh. Steeds meer fietsers, van alle leeftijden, maken de overstap naar de fiets met trapondersteuning. Maar waar let je op bij de aanschaf van een elektrische fiets? De Telegraaf testte 28 e-bikes en zoomt in op de belangrijkste kenmerken.

Accu

Fabrikanten proberen de accu en ondersteuning tegenwoordig zo mooi mogelijk weg te werken in het frame. De e-bike op deze foto is daar een goed voorbeeld van. Het bracket is gegoten uit één stuk. De motor past hier precies onder. Vaak gaat het bij e-bikes over de actieradius; de afstand die je met ondersteuning kunt rijden, zonder dat je tussendoor de accu moet opladen. Dit hangt af van meerdere factoren, maar de belangrijkste is de accucapaciteit oftewel het aantal wattuur. Hoe hoger het aantal wattuur, hoe hoger de actieradius. De nieuwste e-bikes hebben meestal een minimale capaciteit van 400 wattuur.

Check de video van de E-Bike test

Foto: WIJNBERGEN, MATTY VAN

Motor

E-bikes hebben een voorwiel-, achterwiel- of middenmotor. Deze heeft een middenmotor, op dit moment de populairste van de drie motoren. Groot voordeel daarvan is dat het systeem de pedalen en niet het wiel aandrijft. Veel mensen ervaren een fijnere trapbeweging in vergelijking met een voorwiel- of achterwielmotor. Daarnaast ligt het zwaartepunt van de fiets lager. Een middenmotor is wel duurder dan de andere twee systemen. Het verschil kan honderden euro’s bedragen.

De Telegraaf E-Bike test 2017

Foto: WIJNBERGEN, MATTY VAN

Display

Laat onder meer zien hoe hard je rijdt, welk ondersteuningsniveau is ingeschakeld en hoe ver je nog kunt tot de accu leeg is. Er zijn displays met extra mogelijkheden verkrijgbaar. Deze bieden bijvoorbeeld navigatie, geven schakeladvies en meten en analyseren je inspanningen.

Foto: WIJNBERGEN, MATTY VAN

Frame

Het rijgedrag van e-bikes loopt sterk uiteen. Het wordt voor een groot deel bepaald door de stabiliteit van het frame en de werking van de verende voorvork.

Foto: WIJNBERGEN, MATTY VAN

De Telegraaf Nationale Fietstest 2017

Versnelling

Dit is een naafversnelling. Voordeel: vrijwel geen onderhoud. Het is een gesloten systeem dat vaak in combinatie met een dichte kettingkast wordt gebruikt. Een derailleurversnelling heeft meer versnellingen en is lichter, maar vraagt vaak meer onderhoud.

Foto: WIJNBERGEN, MATTY VAN

Remmen

Belangrijk, want een e-bike weegt meer en gaat net wat harder. Er zijn verschillende soorten: hydraulische velgremmen, rollerbrakes, schijfremmen en meer. Test en bepaal wat je het prettigst vindt. Steeds meer betaalbare e-bikes hebben hydraulische velgremmen. In vergelijking met rollerbrakes heb je minder kracht nodig om tot stilstand te komen. De remkracht is bovendien beter te doseren. Ook deze fiets heeft hydraulische velgremmen.

Foto: WIJNBERGEN, MATTY VAN

Banden

Let op de bandbreedte. Een bredere band geeft meer comfort. Je kunt met een lagere spanning rijden en hebt daardoor ook meer grip.

Foto: WIJNBERGEN, MATTY VAN

Een e-bike kan wel 25 tot 30 kilo wegen. Dat is meer dan een gewone fiets. Houd daar rekening mee, bijvoorbeeld als je de fiets wilt meenemen op een autodrager.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
19.1 °C
WZW4
Beurs AEX
AEX 519.5
+ / - +0.02%