Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: WIJNBERGEN, MATTY VAN

Terug naar de basis

Test: stadsfietsen

21 APR 2017 Rik Booltink

De fietsbranche heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten. In hartje Zwolle testten we de nieuwste stadsfietsen van diverse merken. Daarbij letten we op het rijgedrag,de afwerking en het comfort. Back to basics is de trend.

Nederlanders zijn een fietslustig volkje. Voor ons heel gewoon, maar in het buitenland wordt er nog wel eens met verbazing gekeken naar wat wij zoal op de fiets doen. We gaan ermee naar de warme bakker, brengen onze kinderen per tweewieler naar school en rijden als het hoogzomer is met onze caravan naar Frankrijk met uiteraard de fiets achterop.

Samen fietsen we per jaar 14,75 miljard kilometer. Dat staat gelijk aan ongeveer 369.000 keer de aarde rond.

Met zo’n aanzienlijke fietsafstand in de benen is het belangrijk dat we een fiets hebben die ons bevalt. Eentje die aansluit bij onze gebruiksdoelen. Er valt heel wat te kiezen, geen enkele fiets is immers hetzelfde. In deze test zetten we het nieuwste aanbod in stadsfietsen zorgvuldig op een rij. Ook deden we een uitgebreide test voor de toerfietsen.

Stadsfietsen: degelijk en stevig

Foto: De afbeeldingen worden groter door ze aan te klikken. Bron: TMG

Foto: De afbeeldingen worden groter door ze aan te klikken. Bron: TMG

Terug naar de basis

Wat in deze test overduidelijk naar voren komt, is dat fabrikanten van stadsfietsen back to basic gaan. Je ziet steeds meer urban-achtige modellen die vooral degelijk en stevig zijn. Gazelle en Batavus zijn daar met hun Esprit C7 en Quip N3 het toonbeeld van. Ze kunnen tegen een stootje in de drukke stad. Veel van de stadsfietsen in deze test zijn bovendien simpeler uitgevoerd, er zitten veel minder franjes aan dan voorheen.

Alle fabrikanten, behalve Pegasus, kiezen ervoor om jasbeschermers achterwege te laten. Deze gaan doorgaans snel kapot of vallen er gemakkelijk af. Daarnaast zijn ze niet altijd meer nodig, want steeds minder mensen fietsen met een lange (regen)jas. Om te voorkomen dat kinderen met hun voetjes tussen de spaken komen, kiezen fabrikanten van kinderzitjes voor andere oplossingen. Een jasbeschermer bood hiertegen sowieso al onvoldoende bescherming.

Ook de pompjes aan het frame zijn een zeldzaamheid geworden. Erg vinden we dit niet, want de kwaliteit van de diefstalgevoelige pompjes liet vaak al te wensen over. Met het gros van deze hulpmiddelen kon je onderweg nooit een band pompen. Je kunt je ook afvragen of pompjes vandaag de dag nog wel nodig zijn, want de kwaliteit van fietsbanden is toegenomen. Er zit een goede antileklaag op en het karkas van de band is beter, waardoor je minder snel lekrijdt.

Foto: WIJNBERGEN, MATTY VAN

Vering

Een trend die in deze back to basics-ontwikkeling past, is het achterwege laten van vering. De afgelopen jaren zagen we op veel stadsfietsen een geveerde voorvork en zadelpen, ook bij de goedkopere stadsfietsen. Nu zien we juist dat fabrikanten kiezen voor een vaste voorvork en zadelpen. Die ontwikkeling juichen we toe, want veel van deze veringen werken onvoldoende. Ze dempen door de bank genomen te weinig en gaan snel kapot.

In deze test heeft alleen de Pegasus Salerno N7 een verende voorvork en zadelpen. De vering hiervan is schokkerig. Het comfortverhogende effect dat hier vanuit zou moeten gaan, is er niet. Sterker: het werkt juist averechts.

Zadels

Als het aankomt op zadelkeuze zien we een kentering. Tot voor kort was het een trend om zachte zadels op stadsfietsen te monteren. Je ploft daarop als op een luie bank. Het lijkt op het eerste gezicht heel comfortabel, maar in de praktijk is het dat soms allerminst. In enkele zachte zadels zakken je zitbotjes zo ver weg, dat er druk ontstaat op het perineum.

In deze test zit er op de Batavus Quip N3, Gazelle Esprit C7 en Bikkel Luminous een klassiek zadel dat breder en zachter is. De zadels van de Union Lite Belt N3 en BSP Urban Transport TS07 zijn daarentegen een stuk harder. Het ene zadel is niet per definitie slechter of beter dan het andere. Test en bepaal voor jezelf wat wel of niet werkt. Ieder lichaam is anders.

Versnellingen

De stadsfietsen hebben alle drie of zeven versnellingen (Shimano Nexus). Dat volstaat beide. De fietsen met Nexus 7-versnelling geven wel het gevoel zwaarder te lopen dan de fietsen met Nexus 3-versnelling. Dat heeft met de constructie te maken. In een naaf draaien tandwielen. Die zorgen ervoor dat je in verschillende versnellingen kunt rijden. In de Nexus 7-naaf komen in de derde, vierde en vijfde versnelling veel tandwielen in beweging, wat energie kost. De Batavus Quip N3 en Union Lite Belt N3, zijn uitgerust met een Nexus 3, de rest heeft Nexus 7.

Foto: WIJNBERGEN, MATTY VAN

Verlichting

De verlichting van de testmodellen is wisselend. Drie merken kiezen voor een batterijlampje aan de voorzijde. Het zijn de BSP Urban Transport TS07, Batavus Quip N3 en Bikkel Luminous, wat de aanschafprijs van deze fietsen drukt. Als fietser moet je zo nu en dan de batterij van de lamp vervangen. Sommige fietsers doen dat echter niet en gaan zonder of met slechte verlichting de straat op. Dat brengt risico’s met zich mee.

De andere fietsen in deze test hebben een dynamo in de voorwielnaaf. Desondanks kiezen enkele merken ervoor om de achterlamp op een batterij te laten werken. Waarschijnlijk doen ze dit met de gedachte dat een achterlicht met draden gevoeliger is voor schade, bijvoorbeeld als je de fiets in een overvol rek in het centrum van de stad parkeert.

De prestaties van de koplamp verschillen overigens. Sommige lampen zijn te zwak om de weg voor je voldoende te verlichten; ze zijn er vooral om als fietser gezien te worden.

De hoeveelheid licht die ze op de weg verspreiden is te gering. De lichtbundel van de Pegasus Salerno N7 is juist wel goed en ook die van de Gazelle Esprit C7 en Kalkhoff Durban 7 zijn redelijk.

Remsystemen

De meeste stadsfietsen hebben rollerbrakes. Het is de standaard in deze categorie. Deze rem heeft weinig onderhoud nodig (smeren is wel belangrijk), is gemakkelijk af te stellen en voorkomt dat je bij een harde remmanoeuvre over de kop slaat. Ten opzichte van goede velgremmen is het systeem iets minder krachtig.

Er zijn twee fietsen die afwijken van de standaard: de Union Lite Belt N3 en de Kalkhoff Durban 7. De fiets van Kalkhoff heeft V-brakes. Dit remsysteem zien we vaak op goedkopere vakantiefietsen en sportieve hybrides. Het remt goed. Union heeft op haar fiets hydraulische velgremmen gemonteerd, wat perfecte remprestaties oplevert. De remkracht is goed te doseren en het systeem is nagenoeg onderhoudsvrij. Het kost wel wat meer dan V-brakes of rollerbrakes.

De Union Lite Belt N3 is sowieso een luxe fiets. Ze heeft geen ‘vette’ ketting, maar een tandriemaandrijving die schoon is, licht loopt en sterk is. Het verhoogt natuurlijk wel het prijskaartje van deze fiets.

Dat de Gazelle Chamonix Sportive 30 een fiets voor de heuvels is, verklaart mede het feit dat er geen vering op zit. Immers: met een vering zou je bij het heuvelop rijden onnodig veel energie verliezen.

Lees hier: Test Toerfietsen

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
17.9 °C
OZO5
Beurs AEX
AEX 521.13
+ / - -0.15%