Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Matty van Wijnbergen

Test: toerfietsen

21 APR 2017 Rik Booltink

De fietsbranche heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten. In hartje Zwolle testten we de nieuwste toerfietsen van diverse merken. Daarbij letten we op het rijgedrag,de afwerking en het comfort. Back to basic is de trend.

Net als bij de stadsfietsen, zien we ook bij de toerfietsen de riemaandrijving verder oprukken.

Twee van de vier testmodellen hebben er eentje: de Kalkhoff Endeavour Performance en Pegasus Premium SL Belt. Zeker voor toerfietsers, die doorgaans wat langere afstanden maken, is dat prettig.

De schonere riem gaat namelijk langer mee dan een traditionele ketting en is lichter. Als je de heuvels opzoekt, scheelt dat een beetje gewicht.

Foto: De afbeelding wordt groter door er op te klikken. Bron: TMG

Lees meer op Nationalefietstest.nl

Remmen

Wie één van de vier testfietsen koopt, hoeft zich geen zorgen te maken om de remprestaties. Alle vier systemen functioneren prima. De Batavus Bryte en Gazelle Chamonix Sportive 30 hebben velgremmen op oliedruk, de Kalkhoff Endeavour Performance en Pegasus Premium SL Belt hebben hydraulische schijfremmen.

Fietsers ervaren vooral met hydraulische schijfremmen perfect remgedrag.

Tot voor kort zagen we dit systeem enkel op mountainbikes, tegenwoordig zien we ze ook steeds vaker op racefietsen, e-bikes en toerfietsen. Het voordeel ten opzichte van velgremmen is dat schijfremmen uitstekend dienst doen onder regenachtige en modderige omstandigheden. De velg slijt uiteraard niet. Wel staat het systeem bekend als iets kwetsbaarder.

Verlichting

Alle toerfietsen hebben verlichting die werkt op een naafdynamo. De Batavus Bryte en Gazelle Chamonix Sportive 30 hebben een achterlamp met batterij. Net als bij de stadsfietsen geldt dat hier vermoedelijk voor is gekozen om de fiets niet kwetsbaar te maken met een lange draad tussen lamp en dynamo. De kwaliteit van de lichtbundel varieert. De koplamp van de Batavus Bryte is matig, die van de Pegasus Premium SL Belt is goed. Het kan en mag over de gehele breedte iets beter.

Lees hier: Test Stadsfietsen

Vering

We zien in de toercategorie fietsen met en zonder vering. De Pegasus Premium SL Belt heeft een verende voorvork en zadelpen. De vering functioneert zeer redelijk. Ze reageert vloeiend zonder schokken. Bij de Batavus Bryte zit de vering onder de balhoofdbuis. De vering van de zadelpen bij dit model is matig.

De Gazelle Chamonix Sportive 30 en Kalkhoff Endeavour Performance hebben geen vering, maar dat maakt de fietsen zeker niet minder prettig qua rijgedrag.

Versnellingen

Drie fietsen hebben een Nexus 8-versnelling: de Kalkhoff Endeavour Performance, Batavus Bryte en Pegasus Premium SL Belt. De Nexus 8 is veel fijner dan de Nexus 7 die we bij de stadsfietsen zien, omdat ze in de meest gebruikte versnelling een directe aandrijving heeft. Het systeem gebruikt geen tandwielen in de naaf, wat energie scheelt.

De Gazelle Chamonix Sportive 30 heeft als enige in deze categorie een derailleurversnelling. Met de drie bladen voor en de 10 speed cassette is het bereik van de Gazelle veel groter dan van de andere drie fietsen. Bovendien zijn de stapjes tussen de versnellingen kleiner en fiets je hierop efficiënter. De lichte fiets met derailleurversnelling is geknipt voor glooiend landschap.

- Nationale Fietstest 2017: Stadsfietsen

- Nationale Fietstest 2017: Mountainbikes

- Nationale Fietstest 2017: E-bikes

- Nationale Fietstest 2017: Racefietsen (999 - 1499 euro)

- Nationale Fietstest 2017: Racefietsen (1499 - 2499 euro)

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
20.4 °C
W4
Beurs AEX
AEX 519.8
+ / - +0.08%