Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Het nieuwe VOR 60 ontwerp
Het nieuwe VOR 60 ontwerp
Foto: Volvo Ocean Race

VOLVO OCEAN RACE

Sneller, vaker en kleiner

18 MEI 2017 Epco Ongering

Gothenburg - Woensdag werd bekend dat een team uit Hongkong als vijfde boot voor de komende editie heeft ingeschreven. En als klap op de vuurpijl ontvouwde Racedirecteur Mark Turner gisteren de toekomstplannen van de Race, die al 44 jaar bekend staat als de zwaarste oceaanzeilrace ter wereld.

Deze week was er elke dag nieuws over de Volvo Ocean Race. Maandag presenteerde het Nederlandse AkzoNobel haar team voor de komende editie, die op 22 oktober in Alicante van start gaat. Een dag later toonde het Chinees-Franse DongFeng haar 12 zeilers voor de race. En daarna dus de aankondiging van de vijfde boot voor de race van 2017-2018. De plannen voor een nieuwe raceopzet na de komende editie zijn minstens zo spectaculair. 

De huidige raceopzet, waarbij elke drie jaar een negen maanden lange editie wordt gevaren, wordt na 2018 verlaten. Turner: “Zo lang een race volgen is zelfs voor de fanatiekste zeilliefhebbers lastig. Als er vervolgens twee jaar niet wordt geracet, moet je het hele circus moeizaam weer in gang brengen. Dus willen we vaker varen en meer spectaculaire etappes invoeren.

Volvo Ocean Race directeur Mark Turner
Volvo Ocean Race directeur Mark Turner
Foto: Volvo Ocean Race

Meer in de Zuidelijke oceanen, want daar zijn de omstandigheden het zwaarst. Het blijft een race rond de wereld, maar misschien voeren we een etappe rond Antarctica in, spectaculairder kun je het bijna niet krijgen. Tegenwoordig wil iedereen snellere boten. Daarom hebben we Guillaume Verdier een nieuw ontwerp laten maken.

Het wordt geen multihull (zoals catamaran of trimaran, red.), in ieder geval niet voor de oceanen. We gaan racen met identieke, 18 meter lange VO60’s van koolstofvezel met kantelkiel en uitschuifbare draagvleugels. Daarmee komen ze tijdens het zeilen uit het water en zijn ze veel sneller door de lagere waterweerstand. Tot slot hebben we nog goed nieuws voor de bezoekers tijdens de stopovers. Voor de havenraces gaan we over naar supersnelle catamarans van 32-50 voet (10-15 meter lengte, red.).” 

Schipper Charles Caudrelier van Team DongFeng is kort in zijn commentaar. “Prima. De huidige boten zijn verouderd. Het moet sneller en het kan ook sneller. De organisatie heeft een goeie ontwerper gekozen, die weet echt de grens op te zoeken van pure snelheid en veiligheid.

DongFeng schipper Charles Caudrelier
DongFeng schipper Charles Caudrelier
Foto: De Telegraaf VRIJ

We zullen met kleinere bemanningen zeilen, dat kost aanzienlijk minder. En door routes op de Zuidelijke Oceaan krijg je meer spektakel. Dan kun je de race ook vaker organiseren en ontstaat een circuit zoals in de Formule 1. Dat lijkt ons zeilers ideaal. ”

Foto: Brian Carlin/Team Vestas Wind/Volvo Ocean Race

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.7 °C
N3
Beurs AEX
AEX 520.62
+ / - +0.22%

Op drukke vaarwegen moeten beroeps- en pleziervaart eigen vaarstroken krijgen.


Verstuur