Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: Jerome Wassenaar

Varen

4x4 ter land én ter zee

08 JUL 2017 Epco Ongering en Werner Budding

De stoere XO DFNDR is sterk geïnspireerd op de Landrover Defender. Reden genoeg voor een water-asfalt rendez-vous tussen deze ’all weather’-boot en de iconische 4 x 4!

 

Als fabrikant schep je verwachtingen als je een van ’s werelds meest iconische autonamen op je boot plakt. De onverzettelijke Landrover blokkendoos debuteerde in 1948 op de AutoRAI in Amsterdam. Oorspronkelijk bedoeld als agrarisch werkpaard. Dik twee miljoen stuks verder tijdens 67 jaar productie is de Defender tot stijlicoon uitgegroeid.

Finse designers van XtraOrdinary Boats lieten zich erdoor inspireren voor de XO DFNDR. Een ruige alleskunner die vol zit met verwijzingen naar de 4x4 uit het Britse Solihull. Subtiel zijn de ’geleende’ details zoals de rubberen knevels op de luiken. Het bagagerek op het dak lijkt rechtstreeks afkomstig van een Defender op Afrikaanse ontdekkingsreis.

Vier dikke lichtbundelwerpers tooien de boot als sieraden. Langs de hoek van de kajuit stijgt een uitlaatpijp op. Deze doet denken aan de ’snorkel’ van een Landrover waarmee je door schouderhoog water kunt rijden. De pijp functioneert om de uitlaatgassen van de dieselkachel af te voeren. Kachel? Op een open boot? Net als bij de oerversie van de Landrover kun je een gesloten kajuit maken door losse zijstukken in het frame te ritsen. Zo ontstaat een vierpersoons cockpit die je kunt verwarmen.

Lees hier de rest van het artikel over de Landrover Defender en de XO DFNDR.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
7.9 °C
Z1
Beurs AEX
AEX 528.03
+ / - -0.08%

Op drukke vaarwegen moeten beroeps- en pleziervaart eigen vaarstroken krijgen.


Verstuur