Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Video: boottest Nautitech 46 Open

Zeilend penthouse

29 JUL 2017 Epco Ongering

De Bavaria-werf nam vorig jaar de Franse catamaranbouwer Nautitech over. Daarmee storten de Duitsers zich op een markt die vooral door Zuid-Afrikaanse en Franse werven wordt gedomineerd. Hun bedoeling was om de positie op de chartermarkt te versterken.

Maar tegenwoordig zijn er ook veel particulieren die kajuitcatamarans aanschaffen. VRIJ testte de nieuwe Nautitech 46 Open.

In de krappe Nederlandse jachthavens zijn de brede kajuitcatamarans niet zo populair, maar in grote zeehavens liggen ze in dikke rijen afgemeerd. Deze cats hebben de ruimte, ideaal voor mensen die de tijd hebben.

Meestal benutten ze die om een lange zeereis te maken. Daar komen nog een paar grote voordelen bij: deze boten zijn door hun lage waterweerstand erg snel en varen bijna niet schuin. Ook de eigenaar van de geteste Nautitech 46 Open heeft plannen voor een wereldreis en dat is terug te zien in alle dubbel uitgevoerde systemen.

Wie de Nautitech 46 Open opstapt, heeft het idee een moderne loft binnen te gaan. Je bent een flink stuk boven het water met een zee aan binnen- en buitenruimte die naadloos in elkaar overgaan. Aan de buitenzijde van de drijvers zijn twee stuurwielen, maar dat is vrijwel het enige dat aan zeilen doet denken. Je kunt gemakkelijk naar de voorzijde komen waar een groot net tussen de drijvers voor verbinding met het water zorgt. Daar zijn zitjes gemaakt waarop je extra van het zeilen kunt genieten.

De zeilprestaties zijn uitstekend. Dat komt doordat er licht is gebouwd en door de vorm van de drijvers met een smalle ‘entree’ en veel ‘body’ in het midden. Voorop is een boegspriet waarop de 95m2 gennaker kan worden gevoerd. Het zeilplan van deze door Marc Lombard ontworpen, ruim tien ton wegende catamaran is eenvoudig. Op het kajuitdak is een mast met naar keuze een 74 m2 rolgrootzeil of een squarehead doorgelat grootzeil. De zelfkerende fok meet 38m2. Elke drijver heeft een 55 pk Volvo Penta dieselmotor met saildrive en een kiel met een diepgang van 1.45 m.

Op de brug tussen de drijvers heb je veel licht door alle ramen en dat geeft een perfecte sfeer. Je vindt er een comfortabele zithoek, een ruime kombuis en een nette navigatiehoek. Op tafel staan grote glazen karaffen, spullen die je op een ‘normale’ zeilboot met slechts 1 romp, niet snel tegenkomt.

Deze catamaran is met 4 hutten of in een eigenaarsversie met een grote hut aan bakboord en een ruime natte cel verkrijgbaar. Beide versies hebben twee tegenover elkaar liggende hutten in de stuurboorddrijver en deze hutten delen de toilet-/doucheruimte.

De constructie is degelijk en het interieur is onwaarschijnlijk ruim. Wel zijn er wat kleine onvolkomenheden in de detailafwerking. Duidelijk is de invloed van Bavaria, want het interieur wordt buiten de boot geconstrueerd voordat het wordt geïnstalleerd. Het ziet er verzorgd, maar enigszins industrieel uit. De andere kant van de medaille is dat je enorm veel boot voor je geld krijgt. De prijs voor de 4hutten versie begint rond €500.000, vergelijkbaar met andere 46 voeters, maar hier met de dubbele hoeveelheid ruimte.

Bij het uitvaren wordt een extra uitkijk op het kajuitdak gezet, want manoeuvreren met 7,5 meter breedte is toch wat bijzonders. Maar met de twee motoren is de boot prima te manoeuvreren. Al het zware werk, zoals het hijsen van het grootzeil, wordt met elektrische lieren ’push button’ uitgevoerd. Dat betekent dat je lekker kunt varen zonder veel fysieke inspanning en dat is fijn op een dag met wind tot 25 knopen. Doordat je vrij hoog boven het water zit, merk je niet dat je al vlot 7 tot 8 knopen snelheid maakt. Deze boot heeft een rolgrootzeil, bij Bavaria zie je dat vaak. Op deze boten is de dynamiek van het grootzeil wat minder belangrijk, want het gaat niet om de laatste halve knoop snelheid en het reven is extra eenvoudig. De boot reageert lekker, maar is zoals veel catamarans wat loefgierig. Het fijnst is dat de boot continue vlak blijft varen. De glazen kunnen los op tafel blijven staan en je voelt je voortdurend safe. Ook met harde wind snijdt de boot soepel door de golven.

De Nautitech 46 Open zeilt heerlijk, is goed doordacht en doetje dromen van een lange, comfortabele reis over zee.

Cijfer 7,7

Constructie * * *
Comfort & Ruimte * * * *
Afwerking * * *
Ergonomie * * * *
Vaareigenschappen * * * *
Prijs / Kwaliteit * * * *

Technische Specificaties

Lengte 13,79 m.

Breedte 7,54 m.

Diepgang 1,45m.

Motorisering 2 x Volvo Penta D2-55pk diesel saildrive

Prijs vanaf €495.000

Meer info: jansmajacht.nl

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!

lees meer over

15.2 °C
ZZW2
Beurs AEX
AEX 528.34
+ / - -0.02%

Op drukke vaarwegen moeten beroeps- en pleziervaart eigen vaarstroken krijgen.


Verstuur