Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Nieuwste navigatie-apparatuur

Bodem in zicht

11 SEP 2017 Epco Ongering

Navigatie wordt aan boord van moderne plezierjachten steeds belangrijker. Waar je vroeger met kompas en een papieren kaart je koers bepaalde, kun je tegenwoordig zelfs zonder zicht waarnemen wat er zich rondom of onder de boot bevindt.

Diepte en objecten, alles is glashelder in 3D te bekijken.
Diepte en objecten, alles is glashelder in 3D te bekijken.
Foto: Epco Ongering

De komst van gps en van elektronische kaartplotters heeft mogelijk gemaakt dat altijd we precies weten waar we varen. Maar dat is niet genoeg. Op veel plekken moet je weten wat de exacte diepte van het vaarwater is. Daar is kort na de ramp met de Titanic al in 1912 de echoloding voor ontwikkeld. Door het uitzenden van geluidssignalen en het opvangen van de gereflecteerde geluiden kon vrij exact de diepte onder de boot worden bepaald. Deze techniek is nu doorontwikkeld tot een ongelofelijk niveau.

Nieuwe wereld

Inmiddels kunnen we de bodem voor en onder de boot in kaart brengen en koppelen aan een alarm, zodat je niet kunt worden verrast door een plotselinge ondiepte. Tegenwoordig zijn scheepswrakken, vissen of rotspartijen onder water dankzij 3D bodemscans gedetailleerd te zien op kristalheldere hoge resolutie-displays. Deze onderwater beeldtechniek opent een hele nieuwe wereld en dat is vooral prettig voor duikers en hengelsportliefhebbers.

Handig in de mist, bij slecht weer en op drukke vaarroutes is dat een radar de obstakels rondom de boot waar kan nemen. Maar ook deze ‘vooroorlogse’ techniek is net als echo doorontwikkeld en misschien wel gepasseerd door technologieën zoals de nieuwste generatie infraroodcamera’s. De Forward Looking Infra Red, kortweg FLIR, is een serie camera’s die warmteverschillen meten en de gegevens omzetten in een duidelijk herkenbaar beeld. Er zijn modellen met een vaste kijkrichting, maar mooier is de FLIR T300- en 400-serie. Bij deze types draait de camera soepel in de richting die je wil bekijken en van sommige modellen is de lens gestabiliseerd voor een rimpelloos beeld.

Helder beeld

Het beeld is helder, al kun je overdag geen superscherpe details onderscheiden. ’s Nachts zijn de warmteverschillen groter en dat maakt het beeld veel scherper. Het grote voordeel ten opzichte van radar is dat warmtecamera’s veel minder energie verbruiken doordat ze zelf geen radiogolven uitzenden. Druk je de ’man overboord-knop’ in, dan volgt de camera automatisch de richting van de drenkeling. Onmisbaar op bijvoorbeeld reddingsvaartuigen en brandweer- of politieboten.

Waar je vroeger op het dashboard van een groot jacht een enorme wirwar van schermpjes en knopjes aantrof, zie je nu vaak alleen maar een paar strakke touchscreen displays. De nieuwe generaties schermen zijn feilloos in staat alle verschillende signalen met elkaar te verbinden en op een zelfgekozen manier te presenteren. De nieuwe Raymarine Axiom schermen zijn opvallend plat en helder. Met touchscreen-bediening kun je alle benodigde gegevens tevoorschijn toveren en op een zelfgekozen manier op het scherm presenteren.

Nieuwe generatie

Behalve voor navigatiegegevens is het ook te gebruiken voor koppeling met radar, stuurautomaat, (warmte-) camera’s, windmeter, 3D bodemscan, de energiehuishouding aan boord, tank- en motorgegevens. Maar ook de verlichting of de kachel is vanaf de schermen te bedienen.

VRIJ had de gelegenheid om de nieuwe generatie schermen, sonars en camera’s te testen op het Lago Maggiore. Het Raymarine Axiom beginscherm heeft alleen een menuknop en een ’man overboord-knop’ in beeld. Simpeler kan niet. Het systeem is intuïtief te bedienen, zonder eerst een vuistdikke gebruiksaanwijzing door te hoeven nemen. Ook is het aan te passen aan de persoonlijke voorkeuren, simpelweg door de gegevensvakken naar de gewenste plek op het display te slepen.

Toekomst

Wij begonnen met de 3D-bodemscan, de kaartgegevens en de FLIR-beelden in ons display. Ook in de volle zon is het scherm goed afleesbaar. Uniek is de koppeling met de RealVision 3D sonar. Daarmee zie je niet alleen het reliëf van de bodem, maar ook de objecten daarop of daarboven die een andere kleur krijgen. Op het relatief ondiepe Lago Maggiore konden we probleemloos vissen en boomtakken onder water onderscheiden. Fijn is ook dat je het beeld kunt terugspoelen om vissen of wrakken op je gemak gedetailleerd te bekijken.

Net als cruisecontrol of airconditioning in auto’s, zullen de heldere schermen met 3D RealVision en FLIR op boten in de toekomst niet meer weg te denken zijn.

Prijzen

Er zijn drie verschillende display-groottes van 7, 9 en 12,1 inch. Een indicatie van de vanaf-prijzen:

Axiom display met Navionics cartografie vanaf 7 inch: €962,00

Axiom kaartplotter met RealVision, transducer en 600W sonar vanaf 7 inch: €1.627,50

raymarine.nl

Ook de warmtecamera’s zijn er in diverse soorten en specificaties.

FLIR M 100 warmtecamera: vanaf €3.623,95

flir.eu

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.5 °C
O2
Beurs AEX
AEX 528.03
+ / - -0.08%

Op drukke vaarwegen moeten beroeps- en pleziervaart eigen vaarstroken krijgen.


Verstuur