Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

Bootjes kijken in crisistijd

07 MRT 2012 Stan Huygens Journaal

Als er een sector is, die zwaar getroffen is door de economische malaise, dan is het wel de oer-Hollandse bedrijfstak die zich bezighoudt met plezierboten bouwen en verhandelen. „Het is crisistijd in de botenbranche. Sinds 2008 worden er jaarlijks 60 procent minder boten verkocht”, vertelde Rikkert Graat, beursmanager van de gisteren geopende Hiswa Amsterdam Boat Show in de RAI. Ook aan deze watersportbeurs (t/m 11 maart) gaat de crisis niet voorbij. Graat: „We hebben de extra ruimte wat opgevuld met gebruikte boten. Uiteindelijk hebben we maar 10 procent oppervlakte ingeleverd ten opzichte van 2008.”

Eerder op de dag werd de beurs geopend door zeilmeisje Laura Dekker, die als bekendste Nederlandse watersporter bezoekers naar de beurs moet lokken met dagelijkse optredens. „We betalen haar vlucht, overnachtingen en onkosten. Daarna gaat ze weer terug naar Sint-Maarten. Met Nederland heeft ze het, zoals bekend, een beetje gehad”, zei Graat.

Frits Wester

De jonge solozeilster werd door politiek verslaggever Frits Wester meegetroond naar de stand van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij ( KNRM), waarvan Wester onofficieel ’ambassadeur’ is.

Zo hielp Dekker, waarschijnlijk tot afschuw van haar management, onbetaald mee aan de lancering van een nieuwe kledinglijn van Gaastra en de KNRM. Het eigenzinnige zeilmeisje nam zelfs een fraai Gaastra ’softshell’-jasje als cadeau aan. KNRM-fondsenwerver Edward Zwitser („Laura is ons altijd goedgezind geweest”) was blij met de onverwachte steun van Dekker. „Ik had, als reddingsman en vader, ook mijn bedenkingen tegen haar zeilreis rond de wereld. Maar ze heeft wel ’guts’ getoond. Niet alleen qua zeilprestatie, maar ook hoe ze onder al die druk op de been is gebleven. Ik bespeur bij haar ook niets van een lange neus trekken naar degenen die haar hebben dwarsgezeten.”

Samenwerking

Zwitser vertelde dat Gaastra een deel van de marge op de nieuwe kledinglijn doneert aan de KNRM. „Wij passen goed bij elkaar. Gaastra heeft net als wij een lange historie. Zij bestaan sinds 1897, wij sinds 1824. De samenwerking is goed voor onze naamsbekendheid én leuk voor onze achterban”, aldus Zwitser.

Hij benadrukte dat de ongesubsidieerde KNRM (70 reddingsboten, 42 stations, 1100 vrijwilligers) het geld goed kan gebruiken. „De laatste jaren haalden we jaarlijks 8 miljoen euro op en ging er 12 miljoen uit. We konden het net redden dankzij het rendement op ons eigen vermogen, maar door de crisis rendeert dat ook minder. Daarom willen we nu jaarlijks 11 miljoen euro ophalen.”

De 57e editie van de Hiswa mag dan dit jaar iets kleiner zijn dan in topjaren, er valt uiteraard veel te genieten. Ook voor kinderen, die in een reusachtig binnenbad kunnen waterskiën en zeilen.

Duiktank

Er staat zelfs een enorme duiktank waarin ze hun eerste ervaringen met de duiksport kunnen opdoen. Voor de grootste zeil- en motorjachten moet men wachten tot de Hiswa te Water, die begin september voor het eerst plaatsvindt op het voormalige NDSM-terrein in Amsterdam-Noord.

Toch zag je aan de steigers in de RAI ook forse zeiljachten liggen, weliswaar zonder mast, en zoals gewoonlijk waren er ook veel prachtige motorschepen. Direct bij de ingang van de grootste hal prijkte de vijftien meterlange aluminium Infinity 501 van Jan van Geenhuizen, een ex-projectontwikkelaar die zich op de botenbouw heeft gestort.

China

Op de tekentafel bestaan ook Infinity’s van 40 voet (vanaf €750.000) tot 70 voet (€1,2 miljoen). „Ze gaan in Nederland gebouwd worden, maar we zijn er nog niet uit bij welke werf”, vertelde zoon Igor. Vader Jan, die al een jaar met het eerste model vaart, had al drie verzoeken om eens te gaan proefvaren. „Er is ook best wel een markt voor. Boten van één tot zes ton zijn moeilijker dan deze categorie. We zijn ook in gesprek in China. Daar heb je gigantisch veel miljonairs met grote jachten die ze in de Cariben of Middellandse Zee laten leggen, maar ze willen ook kleinere voor hun eigen land.”

Op de Hiswa wordt elektrisch en hybride gepromoot, zoals het forse Greenline 40 Hybrid motorjacht (vanaf €220.000). Fraai is ook de geheel elektrische tender Enkhuizen 630 e-motion (€74.000) van elektropionier Fred Bellis van IDTechnology. „In 2002 ben ik al begonnen met elektrisch varen. Niemand geloofde toen dat er toekomst in zat. Maar sindsdien hebben we er al duizend varen”, aldus Bellis.

Zijn snelle showmodel vaart met vier lithiumaccu’s. „Daar kun je bij 8 km p/u wel 22 uur mee varen. Maar let op: bij 23 km p/u is hij binnen een uur leeg. Daarom is een hybride motor toch wel iets handiger.”

Lees deze zaterdag de HISWA-special in de Vaarkrant van de Telegraaf.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
16.6 °C
W3
Beurs AEX
AEX 519.39
+ / - -0.21%

Op drukke vaarwegen moeten beroeps- en pleziervaart eigen vaarstroken krijgen.


Verstuur