Pssst! De Telegraaf krijgt een nieuwe website. Nieuwsgierig? Bekijk ‘m hier!
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

HISTORIE

Klassiek super spionnenjacht

06 AUG 2012

Aalsmeer - Uniek historisch Nederlands motorjacht in ere hersteld en voorzien van James Bond technologie.

De Feadships van jachtwerf De Vries worden wereldwijd gezien als de absolute top op het gebied van design en kwaliteit in luxe jachten. Onlangs leverde de werf een bijzonder jacht op: Feadship Sultana. Geen nieuw jacht, maar een uniek restauratieproject. Vele miljoenen euro’s zijn de afgelopen jaren onder leiding van scheepsexpert Kees van den Hoek geïnvesteerd om een 43 jaar oud roestig karkas om te toveren tot een unieke mix van klassieke look en hypermoderne oplossingen. Van den Hoek: “Feadship Sultana is een schoolvoorbeeld van Hollandse inventiviteit en vakmanschap.”

Deplorabel

Zoals veel exclusieve jachten van deze grootte, heeft ook Feadship Sultana een kleurrijke historie. Onder diverse eigenaren voer het vanaf 1969 door De Vries gebouwde jacht de wereldzeeën rond, om uiteindelijk in enigszins deplorabele staat in een jachtwerf aan de Cote d’Azur te belanden.

Steenrijke Rus

Een steenrijke jonge Rus, zoon van de bankier van president Putin, werd verliefd op de ranke lijnen van het 26 meter lange schip en besloot het aan te schaffen en te laten restaureren. Maar anderhalf jaar later en 2,5 miljoen euro armer, was hij nog niet veel verder dan een kaal casco met de originele ‘Gardner’ motoren. Het interieur was geheel gedemonteerd en afgevoerd. De ongeduldige Rus besloot daarom de restauratie te staken en een gloednieuw jacht te kopen.

Monaco

De Sultana kwijnde vervolgens jaren weg op een jachtwerf in Zuid Frankrijk tot de in Frankrijk wonende en werkende scheepskenner Kees van den Hoek het schip in 2007 puur toevallig in het vizier kreeg. “Ik dronk met mijn zakenpartner een wijntje op een terras in Monaco en vertelde hem over de Sultana. We zijn die avond naar de werf gegaan en zagen meteen de potentie. We hebben de Russische eigenaar opgespoord en vrij snel een deal gesloten.”

Ghostship

De Sultana werd de maanden daarna ter plekke vaarklaar gemaakt, in een dikke laag rode menie gezet en naar Nederland gevaren, waar het voor de nodige commotie zorgde. Van den Hoek: “Net zoals bij vliegtuigen heb je ook jachtspotters en het ‘ghostship’ uit Monaco was maandenlang een populair topic onder deze mensen.”

James Bond-gadgets

Op de jachtwerf van De Vries keerde de Sultana terug bij de werf waar het 43 jaar geleden was gebouwd. Nu, vele tienduizenden vakmanuren verder, is het schip in de oude glorie hersteld. Hoewel: ‘oude’ glorie? Van den Hoek: “De klassieke uitstraling is gebleven, maar het schip is in feite helemaal nieuw. Er zijn bovendien gadgets verwerkt die in een James Bond film niet zouden misstaan. Achter klassiek ogende spiegels zijn televisieschermen verborgen, de vier tweepersoons hutten zijn van een ongekende luxe. Er is ook draadloos intranet. Via z’n televisie, tablet of smartphone kan iedere gast meekijken met speciale onderwatercamera’s of het navigeren volgen. Het jacht heeft ook een deels glazen vloer in de salon met zicht op de hypermoderne machinekamer met de prachtig gerestaureerde motoren. Er is een onzichtbaar zwemplateau, de stuurhut heeft verzinkbare navigatieschermen, enzovoort. De modificaties aan romp en motoren hebben het schip bovendien veel stabieler, 33% zuiniger én milieuvriendelijker gemaakt.”

Nieuwe historie

In juli is de Sultana naar de Cote d’Azur vertrokken, waar het schip – inclusief bemanning - gehuurd kan worden door vermogende liefhebbers. Nu al is daarvoor veel belangstelling en zijn de eerste boekingen geplaatst. Van de Hoek: “De combinatie van klassieke look en hypermoderne faciliteiten, maken dit een heel bijzonder schip. Je vaart als het ware in een stukje gloednieuwe historie!”

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
10.8 °C
W1
Beurs AEX
AEX 528.03
+ / - -0.08%

Op drukke vaarwegen moeten beroeps- en pleziervaart eigen vaarstroken krijgen.


Verstuur