Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium
Foto: De Vaarkrant

BOOTTEST

Korvet 14 CLR

20 DEC 2014 Epco Ongering

Het lijkt of er elke HISWA Motorboot van het Jaar selectie een door Willem Nieland ontworpen jacht moet zitten. Heeft deze ontwerper echt een ‘gouden’ pen of vallen alleen doorgewinterde juryleden voor de stoere lijnen?

Foto: De Vaarkrant
Foto: De Vaarkrant
Foto: De Vaarkrant
Foto: De Vaarkrant
Foto: De Vaarkrant
Foto: De Vaarkrant
Foto: De Vaarkrant
Foto: De Vaarkrant
Foto: De Vaarkrant
Foto: De Vaarkrant

Feit is dat vriend en vijand positief verrast werden door de Korvet 14 CLR van Deep water Yachts. Opvallend aan de Korvet 14 is de bulb voor de boeg, een voorziening die je meestal alleen ziet bij oceaanvarende containerschepen. Het is een statement dat de boot is ontworpen voor lange vaartochten waarbij het brandstofverbruik tot een minimum wordt beperkt.

Boeggolf

Een bulb zorgt bij een vastgestelde kruissnelheid dat voor de boeg een golf wordt opgewekt die de eigen boeggolf opheft. Dit levert aanzienlijk minder golfmakende weerstand op en resulteert bij de Korvet in een verbruik van 10 liter per motor per uur bij een kruissnelheid van 10 knopen. Bovendien zorgt de bulbsteven voor minder schade bij het varen in ijsgang.

Stoere lijnen

De blanke aluminium romp is door bewerkingen als schuren, parelstralen en beplakken met folie een echte eyecatcher geworden. Onder het design met de stoere lijnen en het rond verlopende kajuitdak met ‘petje’staat duidelijk de handtekening van jachtarchitect Willem Nieland, die dankzij de ondiepe romp het rondspant jacht geschikt maakte voor een groot vaargebied.  Voor de voortstuwing zijn in de prachtige motorkamer twee Steyr 190 pk dieselmotoren beschikbaar die ook kracht voor de hydraulische stabilisatoren leveren.

Ontwerppareltjes

Het interieur is prima afgewerkt en herbergt tal van mooie vondsten. De eigenaarshut voorin is lekker luxe en heeft een natte ruimte in de boeg. De diepe salon is verrassend licht dankzij de slimme verbinding met het stuurhuis. Ook onder het achterdek zijn slaapplaatsen, eveneens licht door een glaswand in de doorloop. Het zijn kleine ontwerppareltjes waarmee Nieland telkens weer verrast.

Joystick

MIn het stuurhuis is geen stuurwiel te vinden, want dit jacht wordt met de joystick bestuurd.  Even modern zijn de instrumentenbediening met de iPad en het imposante dashboard. Dankzij de trolling functie kun je met de Korvet lekker langzaam varen. De topsnelheid ligt ruim boven de 10 knopen en de koersstabiliteit is uitstekend. Het € 600.000 kostende jacht straalt klasse, rust en zeewardigheid uit. En dat is precies waar je op een lange tocht over zee behoefte aan hebt.

Cijfer: 8,3

Scorebord:

Constructie                                       ****
Comfort & Ruimte                          ***
Ergonomie                                         ****
Afwerking                                          ***
Vaareigenschappen                      ****
Prijs / Kwaliteit                                ***

Technische Specificaties Korvet 14 CLR
CE ontwerpcategorie A

Lengte over alles 14,00 m

Romplengte 14.00 m

Breedte 4.25 m

Diepgang 1.35 m

Waterverplaatsing 19.500 kilo (Aluminium)

Prijs vanaf: €600.000

Werf: Deep Water Yachts

URL: http://deepwateryachts.com/nl/ 

film: http://youtu.be/t38sezLYw3w

 

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!
7.7 °C
O3
Beurs AEX
AEX 521.13
+ / - -0.15%

Op drukke vaarwegen moeten beroeps- en pleziervaart eigen vaarstroken krijgen.


Verstuur