Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Van je hobby je beroep maken: een eigen bedrijf opzetten Foto: Getty Images
do 06 dec 2012, 06:30

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door ABN AMRO

"Blijf geloven in jezelf en je bedrijf"

De crisis grijpt nog steeds om zich heen. Mensen verliezen hun baan, steeds meer bedrijven gaan failliet.  Bij sommige mensen leidt zo'n crisis tot ongekende inventiviteit. Ze zetten de economische malaise naar hun hand en zorgen zélf voor succes.  Zo ook Bibi Offermans en Louise Stutterheim; zij boden de crisis het hoofd en maakten van hun hobby hun beroep. En met succes.

Bibi Offermans Bibi Offermans Foto: Eigen foto
Bibi Offermans sieraden Nonsense Label Sieraad uit de collectie van Bibi's Nonsense Label Foto: Eigen foto

Bibi Offermans moest eerst door een diep dal voordat ze haar droom durfde te volgen. In 2005 werd bij haar dochtertje Sien (toen 1,5 jaar oud) kanker geconstateerd. "Na 185 dagen strijden heeft ze haar gevecht verloren op 25 november 2005. Twee weken na haar tweede verjaardag. De wereld stond stil…"

Maar nadat het gezin door een hel ging, werd het volgens de onderneemster weer tijd om de zon toe te laten. "Mijn liefste vroeg; waar kan ik je weer gelukkig mee maken? Omdat ik 4 jaar lang deeltijd edelsmeden heb gevolgd, was een eigen winkel met mijn sieradenlijn een leuk idee. Althans, het was een stap in de goede richting…"

Winkel geopend

En dus opent Offermans in 2006 de deuren van haar winkel: JbyB. Door de komst van nog twee dochtertjes, Pip en Mies, werd ze in 2009 gedwongen een korte adempauze in te lassen. "Moeder zijn hoort voor ons op de eerste plaats, hoe dan ook! Maar in 2011 werd het weer 'Bibi tijd'", zegt de zakenvrouw.  Ze breidde haar sieradenlijn uit en Nonsense Label werd geboren; een lijn met sieraden, tassen en accessoires.

De crisis heeft haar zaken nauwelijks beïnvloed. "Natuurlijk merken we dat retailers voorzichtiger inkopen, maar zolang je met beide benen op de grond blijft staan en alles vanuit een realistisch perspectief blijft bekijken, kun je het redden." 

Terwijl bedrijven om haar heen failliet gaan, houdt Offermans het hoofd boven water. Hoe doet ze dat? " Altijd blijven geloven in jezelf en je bedrijf.  Hard werken, nieuwe mogelijkheden niet uit de weg aan. Tevreden zijn! Je verwachtingspatroon moet realistisch blijven." Inmiddels loopt haar lijn 'boven verwachting'. "Ik heb mijn weg gevonden. Als moeder en als carrièrevrouw. Samen als gezin."

Een bedrijfje starten

Maar Bibi is niet alleen. Nederland telt momenteel namelijk 880.000 zelfstandig ondernemers. Per dag besluiten 342 mensen een eigen bedrijfje te starten, blijkt uit cijfers van ABN AMRO.

Van brocantemarkt tot oude fabriekshal

Louise Stutterheim is nog zo'n sterke vrouw. Ook zij gaat niet bij de pakken neerzitten, maar biedt de crisis het hoofd en wist zelf een bedrijfje op te zetten. In juni 2010 zegde zij haar baan op als projectmanager voor medewerkersonderzoek en begon in een kamertje op 4 hoog in de Amsterdamse Pijp met het opknappen van meubels. Stad en land speurde ze af op zoek naar meubels die ze een nieuw leven kon inblazen. Van brocantemarkt tot oude fabriekshal. Het resultaat: Hout en Nieuw.

"Stiekem droomde ik al een hele tijd van een eigen vintage meubelwinkel, en toen ik een klein startkapitaaltje bij elkaar had gespaard, heb ik de sprong in het diepe gewaagd. In een tochtige boerderij in de polder ben ik begonnen met het opknappen van meubels waar ik heel Europa voor af struin." In eerste instantie verkocht Stutterheim haar meubels online, maar toen het een succes bleek, opende ze een winkel in de Marnixstraat in Amsterdam.

Foto: Anouk de Kleermaeker

 

'Crisis is een voordeel'

En de crisis, tja, daar heeft Stutterheim nauwelijks last van. Integendeel: de economische malaise zou alleen maar in haar voordeel hebben gewerkt. "Toen ik begon in 2010 had ik heel sterk het gevoel dat ik geen IKEA meubels wilde verkopen, maar verstand van écht antiek had ik nog helemaal niet. Maar ik bleek ook geen fan te zijn van dure Louis Philippe kasten van 2 á 3 duizend euro. Mijn smaak lag er eigenlijk tussenin: industriële en brocante meubels, vaak in gecraqueleerde, oude verf. Ik denk dat veel mensen door de crisis zijn ‘overgestapt’ van antiek naar dit soort meubels."

Dat hard werken loont, laat de 31-jarige ondernemer zien: "Ik run alweer ruim een jaar een succesvolle meubelwinkel met industriële en brocante meubels." Vanaf 1 december is haar meubelwinkel zelfs uitgebreid met een aandeel in een andere winkel.

Maar niet alleen het financiële succes is mooi meegenomen, ook de waardering van klanten is strelend. "De meeste klanten kunnen het niet laten even te zeggen dat ze het zo’n mooie winkel vinden, of dat de meubels zo gaaf zijn. Die bevestiging, dat je het goed doet, is heerlijk! Want daar doe je het natuurlijk ook een beetje voor…"

Welke ambities heb jij op werkvlak? Wat houdt jou tegen om die ambities te realiseren? Zou jij ook graag je eigen bedrijfje oprichten? Hoe ga je dat aanpakken? Praat met ons mee!

Heb jij net als Bibi en Louise ook een waanzinnig inspirerend idee voor een bedrijfje, maar weet je niet waar je moet beginnen? Laat je dan inspireren door de verhalen van medestarters in het Dialogues House. Of zet jouw ideeën met het gratis online ondernemingsplan van ABN AMRO snel op papier.

Volg VROUW ook op Hyves, Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest

 

Nu populair
Actueel
Meest gelezen
Onbetaalbare reactie van papa in...
De reactie van deze papa in spé op het zwangerschapsnieuws is onbetaalbaar!