Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Jan van Eijndhoven
wo 12 dec 2012, 10:47

Zet jezelf in de etalage

Personal Branding; Een veelgehoorde term tegenwoordig, maar wat is het nu precies en wat kan/moet je ermee? Personal Brandig is “het neerzetten van een persoon of iemands carrière als een merk”. Je laat dus zien waar je voor staat. Dat kan eng zijn, want ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg…’ of ‘Wie boven het maaiveld uitsteekt…’

Foto: Eef Photography

-----------------------------------------------------------

"Geen tijd? Geen ervaring? Geen budget? Er is geen excuus om jouw droom niet achterna te gaan!" Esther Jacobs is de 'No excuses lady'. Bij haar kun je niet met smoesjes en excuses aankomen, ze weerlegt ze moeiteloos. Elke week laat zij op VROUW.nl haar licht schijnen over allerlei dilemma's en geeft ze een onconventionele kijk op het leven.

-----------------------------------------------------------

Maar gewoon is niet goed genoeg. Of het nu gaat om je profiel op een dating- of vacature site, je eigen zaak of jouw Facebook pagina. Hoe duidelijker jij maakt wie jij bent, wat je wilt, kunt en wat je zoekt, hoe eerder je de juiste mensen aantrekt.

Jij bent uniek. Waarom laat je dat niet zien? Een aantal tips:

 

  • Wat belangrijk is, is focus. En daarvoor moet je keuzes maken. En dat voelt raar, want als  je voor het een kiest, kies je dus niet voor het ander. Maar als je een advocaat zoekt voor een echtscheiding, kies je dan zomaar een (allround) advocaat? Of liever een die gespecialiseerd is in echtscheidingen? Zo zit het ook met coaches, IT-ers en andere vakken. Durf te kiezen. Presenteer jezelf als KINDERfotograaf, VROUWENcoach of  ZZP-boekhouder!
  • Ga niet iets nieuws of ingewikkelds verzinnen. Als het goed is DOE je het al. Dus kijk eens goed naar de rode lijn in je werk, prive, kortom je leven en vraag desnoods vrienden, familie en collega’s waar zij denken dat jij voor staat. Keep it simple.
  • Kies een goede slogan. Die is tegelijkertijd een superkorte samenvatting van wat je doet en zorgt dat jouw boodschap blijft plakken. Zo word ik bijvoorbeeld de ‘no excuses lady’ genoemd. Judith Webber heeft gekozen voor ‘Puur ondernemen’ en Lisa Portengen gaat door het leven met ‘Smart & Sexy’.
  • Ben je ondernemer en heb je allerlei websites en zakelijke namen? Wordt het niet eens tijd voor je eigen url (www.jouwnaam.nl) en 1 site waarop je alles kunt zien wat jij doet? Verschuil je niet langer achter je bedrijf.
  • Zorg dat al je uitingen consistent zijn. Dus ook je social media. Als jij mensen van het roken afhelpt, klopt het niet als jij paffend op diverse Facebook kiekjes te zien bent!
  • Zorg voor goede foto’s (geen vakantiekiekjes) waarin je precies die uitstraling hebt waar jij om bekend wilt staan. Lees waar professionele foto's allemaal handig voor kunnen zijn.
  • Kies een thema. Bedenk wat jou uniek maakt en communiceer daar over. Ben je gek op tasjes en wil je de ‘tasjes-expert’ worden? Zoek dan foto’s, cartoons, quotes, artikelen, en leuke weetjes en do’s and don’ts over tasjes en deel die via de social media, blogs, je website, etc.
  • Het allerbelangrijkste: blijf authentiek. Probeer je niet anders voor te doen dan je bent: vroeg of laat val je door de mand. Waar jij het beste in bent is jezelf zijn. Dat gaat dus makkelijk en bovendien kan niemand jou nadoen.
  • Doe het niet alleen. Het is fijn om met een groep gelijkgestemden aan je branding te werken. In het weekend van 8-10 februari help ik een select groepje op weg tijdens het Personal Branding Weekend.

Esther Jacobs

Foto: Eef Photography
is de 'No excuses lady'. Bij haar kun je niet met smoesjes en excuses aankomen, ze weerlegt ze moeiteloos. Elke week laat zij op VROUW.nl haar licht schijnen over allerlei dilemma's.

Esther's 20 beste columns zijn nu gebundeld in het boek 'Jij bent een TopVrouw'; 175 tips om je leven nog leuker, slimmer en goedkoper te maken. Kijk hier voor meer info.

 

Volg VROUW ook op Hyves, Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest


Nu populair
Actueel
Meest gelezen
Kleuter negeert protocol en vliegt...
Een militair protocol? Het kon deze kleuter gestolen worden! Na een missie van negen maanden in...