*

Zoeken
  Zoeken met  
do 22 apr 2010, 09:18

Alcohol goed voor vrouwenhart

Van onze medisch redacteur
UTRECHT -  Een matige hoeveelheid alcohol bij vrouwen met een hoge bloeddruk kan de kans op hart-en vaatziekten verlagen.

Foto: ANP

Dat blijkt uit onderzoek door het Julius Centrum van de Universiteit Utrecht.

Bij een consumptie tot zeven glazen alcohol per week daalt de kans op hartproblemen met acht procent en de kans op een beroerte met maar liefst 35 procent ten opzicht van niet-drinkers. Met andere woorden: ook voor vrouwen is een beetje alcohol gezond.

De onderzoeksgroep bestond uit 10.530 Nederlandse vrouwen van 20 tot 70 jaar. Zij maakten deel uit van de zogenoemde EPIC-studie, een internationaal onderzoek naar de relatie tussen voeding en kanker. Bijna tien jaar werden zij wetenschappelijk in het oog gehouden.


Weekendabonnement
Het EK-abonnement, 6 weken € 20,-!

Ik ga akkoord met de voorwaarden
of volg VROUW op:
twitter hyves googlePlus RSS