Zoeken
  Zoeken met  
18.2 °C
ONO2
 
files 194
133 km.
euro95
diesel
1,821
1,499
 
 
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
wo 12 dec 2012, 09:14

Binnenkijken bij Abercrombie & Fitch

door Michou Basu

'Haaaaai (let op de langgerekte a), what’s up?' Die vraag krijg je niet alleen bij binnenkomst in de eerste Abercrombie & Fitch winkel in Amsterdam, maar hoor je nog minimaal tien keer per verdieping uit de monden van Nederlandse jongens en meisjes van rond de twintig.

Foto: Eigen foto
Foto: Eigen foto

Waarom het personeel je op Amerikaanse wijze aanspreekt is een raadsel en het komt nogal geforceerd over. Vooral de meisjes zijn een stuk minder overtuigend. Het lachen en quasi spontaan bewegen op de muziek vergaat ze moeizaam. Zo verdwijnt de geacteerde glimlach nog voor jij je hebt omgedraaid. In Amerika is die manier van begroeten standaard en er jaren ingeramd. In ons land zal het personeel nog flink moeten oefenen wil het oprecht overkomen.

Het zal de Abercrombie fans, voornamelijk jongens en meisjes van onder en net iets boven de twintig, worst zijn. Zij komen voor de hype. De magie van de geflockte letters van het merk op een hooded sweat. Daar staat het merk dat in 1892 in Amerika is opgericht en eind jaren tachtig door Michael Jeffries nieuw leven kreeg ingeblazen, bekend om. Net als de half ontblote jongens bij de entree waarmee je op de foto kunt. En de sappige reclamecampagnes die sinds de jaren ’90 steevast worden geschoten door Bruce Weber. Altijd een tikkeltje erotisch en een van de laatste campagnes waar twee jongens zoenend te zien zijn, was zelfs zo spraakmakend dat ze van het web zijn verwijderd. Navraag leerde dat de homo-erotische filmpjes niet officieel tot het Abercrombie domein horen.  Bruce heeft blijkbaar in de geest van A&F zitten freewheelen. 

De filmpjes van Weber zijn niet het enige waarmee het merk de laatste maanden in een ander daglicht is komen te staan. Zo kwamen de eisen van A&F topman Michael Jeffries aan het daglicht toen een ontslagen piloot van het Abercrombie bedrijfstoestel hem voor de rechter sleepte. De man beweerde te zijn vervangen door een jongere piloot en onthulde dat het uniform van het cabinepersoneel bestond uit flipflops, een boxershort, polo, spijkerbroek en een vleugje van de A&F huisgeur. 

Ook dat kan de A&F fan niet deren. Zij hebben één missie: toetreden tot het heilige domein, de gitzwarte tombe waar eenmaal binnen, je wordt bedwelmd door de huisgeur en doof getetterd wordt door keiharde muziek. De imponerende formule, eerder ingezet door A&F broertje Hollister (er is een Hollister winkel in Maastricht) heeft ook in ons land navolging gekregen. Scotch & Soda, in 1982 opgericht door een groepje Nederlandse mannen die het merk vorig jaar hebben verkocht aan het Amerikaanse bedrijf Sun Enterprises heeft goed naar het A&F concept gekeken.  De S&S winkels zijn niet zo gitzwart, maar de geur die er rondhangt is nagenoeg identiek. Alleen zijn de collecties spannender. Bij A&F vind je voornamelijk strakke spijkerbroeken in maat 0, sweaters, jogginbroeken en T-shirts, bij S&S is iets meer variatie. Hoe dan ook. De winkel die donderdag 13 december de deuren in de Leidsestraat opent, zal net als de andere Europese filialen (Milaan, Londen, Parijs en München) een succes worden.


Nu populair
Actueel
Meest gelezen