Nieuw! Elke maand
15 Premium artikelen gratis.
Registreer nu of log in en lees voortaan elke maand 15 Premium artikelen gratis.
Dit is het laatste Premium artikel dat u gratis kunt lezen. Tijd voor een abonnement!
premium

'Consument opvoeden is kicken'

11 JAN 2010

AMSTERDAM - De Nederlandse horeca moet de Nederlandse consument actief bij de hand pakken en leren om duurzamer en voedzamer te gaan eten. Dat verkondigde kok Pierre Wind maandag bij de lancering van de campagne Duurzame vis op de kaart op horecavakbeurs Horecava. „Want consumenten opvoeden is kicken!” brulde Wind de toehoorders op zijn kenmerkende hyperactieve wijze toe.

Pierre Wind
Pierre Wind
Foto: ANP

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het Wereld Natuur Fonds (WNF) hebben de campagne geïnitieerd om meer duurzame vis op het menu te krijgen in de Nederlandse restaurants. Het streven is dat er eind 2010 minimaal 250 horecabedrijven het zogenaamde MSC-keurmerk dragen, een predikaat van de Marine Stewardship Council (MSC).

KHN en het WNF verwachten van horecagelegenheden die zich aansluiten bij de campagne, dat hun assortiment voor minimaal 30 procent uit duurzaam gevangen vis bestaat en dat er geen ernstig bedreigde soorten als paling en blauwvintonijn op het menu staan. Onder meer New York Pizza en de restaurants van Center Parcs hebben al toegezegd het initiatief te ondersteunen.

„Enerzijds moeten restaurants hun gasten opvoeden”, stelde Wind tijdens een korte presentatie over de campagne. „Maar anderzijds moeten de gasten ook assertiever zijn. Als je denkt dat de vis niet goed is, moet je hem terug durven te sturen naar de keuken. Met de groeten van Pierre Wind!“

De campagne ter bevordering van de consumptie van duurzame vis past in het thema van de Horecava 2010. Het merendeel van de Nederlandse horecaondernemers stelt flink te wilen investeren in duurzaamheid.

Verder lezen?
Elke maand 15 premium artikelen gratis
Ik heb al een account / ik ben abonnee
Verder lezen?
U heeft deze maand 15 Premium artikelen gratis gelezen.
Tijd voor een abonnement!