Zoeken
  Zoeken met  
 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
ma 11 jan 2010, 12:24

'Consument opvoeden is kicken'

AMSTERDAM - De Nederlandse horeca moet de Nederlandse consument actief bij de hand pakken en leren om duurzamer en voedzamer te gaan eten. Dat verkondigde kok Pierre Wind maandag bij de lancering van de campagne Duurzame vis op de kaart op horecavakbeurs Horecava. „Want consumenten opvoeden is kicken!” brulde Wind de toehoorders op zijn kenmerkende hyperactieve wijze toe.
Pierre Wind Foto: ANP

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het Wereld Natuur Fonds (WNF) hebben de campagne geïnitieerd om meer duurzame vis op het menu te krijgen in de Nederlandse restaurants. Het streven is dat er eind 2010 minimaal 250 horecabedrijven het zogenaamde MSC-keurmerk dragen, een predikaat van de Marine Stewardship Council (MSC).

KHN en het WNF verwachten van horecagelegenheden die zich aansluiten bij de campagne, dat hun assortiment voor minimaal 30 procent uit duurzaam gevangen vis bestaat en dat er geen ernstig bedreigde soorten als paling en blauwvintonijn op het menu staan. Onder meer New York Pizza en de restaurants van Center Parcs hebben al toegezegd het initiatief te ondersteunen.

„Enerzijds moeten restaurants hun gasten opvoeden”, stelde Wind tijdens een korte presentatie over de campagne. „Maar anderzijds moeten de gasten ook assertiever zijn. Als je denkt dat de vis niet goed is, moet je hem terug durven te sturen naar de keuken. Met de groeten van Pierre Wind!“

De campagne ter bevordering van de consumptie van duurzame vis past in het thema van de Horecava 2010. Het merendeel van de Nederlandse horecaondernemers stelt flink te wilen investeren in duurzaamheid.


Nu populair
Actueel
Meest gelezen
100 push-ups per dag?
Estella wilde sterker worden en deed elke dag aan push-ups. Na 100 dagen was ze er een ster in...