Vooral voor diabetici is een te hoog cholesterol vaak een groot probleem. Daarom hebben onderzoekers twaalf proefpersonen met diabetes type 2 getest.
Ze kregen zestien weken lang pure chocoladerepen te eten, waarvan ze bij
sommige mensen waren verrijkt met de polyfenolen.
Goed en slecht cholesterol
De personen die de verrijkte chocolade aten, hadden na zestien weken een
verbeterd cholesterol. Het slechte LDL cholesterol was verminderd, terwijl
het goede HDL cholesterol was toegenomen.
Niet per se beter
Hoewel het ingrediënt zorgt voor een beter cholesterol, zijn er volgens onderzoekers van Diabetes UK ook veel nadelen. Ook pure chocolade zit meestal vol met vet en suikers en daar wegen de voordelen volgens hen niet tegen op. Wie dus dacht de hele dag pure chocolade te kunnen eten, komt bedrogen uit.
Het onderzoek is gepubliceerd in Diabetic Medicine.

© 1996-2012 Telegraaf Media Nederland | Landelijke Media B.V., Amsterdam.
Alle rechten voorbehouden.
e-mail: redactie-i@telegraaf.nl
Privacy | Disclaimer