Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
di 10 jan 2012, 14:35

Vraag aan onze voedingsdeskundige

Wat is het ideale ontbijt?

Voor VROUW beantwoordt voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer al je vragen omtrent voeding, bewegen en gezond leven. Rolien Scheepbouwer (1965) is voedings- en gewichtsconsulent en personal trainer/coach.

Voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer. Voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer. Foto: Rolien Scheepbouwer.

Beste Rolien,

Wat kan ik het beste eten bij het ontbijt? Ik vind dat iedere dag weer moeilijk, zeker als ik moet werken. Dan heb ik niet zoveel tijd. Heb jij wat tips?

Groeten,

Edith, Berg op Zoom
 

Beste Edith,

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Na een hele nacht slapen en niet eten, heeft je lichaam energie nodig om op te kunnen starten. Met een ontbijt zet je je stofwisseling aan de gang en geef je je lichaam een goede start om de dag mee door te komen. Een goed ontbijt leidt tot betere schoolprestaties, een verhoogde productiviteit en minder bedrijfsongevallen. 's Ochtends niet eten is het slechtste dat je kunt doen.

Slank

Uit onderzoek blijkt dat mensen die ontbijten veel slanker zijn dan mensen die dat niet doen. De laatste groep vervangt de ontbijt calorieën later op de dag met slechte snacks en teveel eten tijdens lunch en diner. Het blijkt dat de niet ontbijters, hetzelfde aantal calorieën als ontbijters dagelijks eten, over slechts twee tot drie maaltijden verdelen en dat leidt tot meer vet opslag omdat het lichaam teveel energie tegelijk binnen krijgt en dit niet kan verwerken. Niet ontbijten is jezelf voor de gek houden als het om je gewicht en je gezondheid gaat.

Wat is een goed ontbijt?

Begin de dag in ieder geval met een goede eiwitbron en vezels. Deze reguleren je bloedsuikerspiegel, zetten je stofwisseling aan het werk (eiwitten kosten je lichaam meer energie om te verteren dan koolhydraten) en zorgen samen voor meer verzadiging. Probeer altijd iets van groente of fruit (mag ook diepvries!) bij je ontbijt te eten. Een kommetje pap van magere (soja of rijst) melk met havermout, geraspte appel en kaneel. Een handje pure, onbewerkte muesli met gedroogd fruit en noten met magere kwark of yoghurt. Magere yoghurt, kwark of hüttenkäse met banaan en kaneel. Of met aardbeien, blauwe bessen of frambozen. Gooi het desnoods in de blender en maak er een smoothie van die je onderweg naar je werk opdrinkt.

Voor extra eiwitten en verzadiging kun je er eventueel een schep proteïne poeder doorheen gooien. Hou je niet zo van zuivel eet dan een geroosterde volkoren boterham of knäckerbröd met pindakaas en banaan. Heb je iets meer tijd maak dan een omelet van twee biologische eieren en paprika en tomaat met eventueel wat magere spek, ham of tofu erbij. Varieer! Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn en je hoeft je zelf niet vol te proppen. Het gaat erom dat je even rustig gaat zitten en iets eet. Al is het maar iets kleins.

Pas op met ontbijtgranen

Er zijn tegenwoordig veel soorten ontbijtgranen te koop. Maar pas op. Uit analyse blijkt dat veel soorten ontbijtgranen een ongunstige vetsamenstelling hebben. Vooral de krokante muesli’s bevatten veel verzadigde vetten.

Deze zijn nodig om klonten in de muesli te krijgen, waarmee de grote knapperige brokken worden gemaakt. Behalve weinig vet hoort een ontbijtproduct voldoende vezels te bevatten. Bij cornflakes en soortgelijke producten is er vooral een tekort aan vezels. Ook wordt er aan veel ontbijtgranen suiker toegevoegd. Deze leveren enkel extra calorieën maar geen nuttige voedingsstoffen. Dat geldt niet voor alle ontbijtgranen, maar wel voor veel hiervan. En dan heb je nog de ontbijtgranen die zich richten op kinderen. Hieraan wordt vaak erg veel suiker toegevoegd, om het voor kinderen aantrekkelijk (lekker zoet) te maken. Er zitten totaal geen voedingsstoffen in en maken je kind 'verslaafd' aan suiker. Lekker in de winkel laten staan!

Leer ze goede en pure muesli te eten, met vers fruit en eventueel een beetje honing erdoor voor een beetje zoetigheid. Dan hebben ze in ieder geval een goede start en leer je ze betere voedingsgewoonten waar ze de rest van hun leven iets aan hebben.

Gewicht

Moet je op je gewicht letten neem dan magere zuivelproducten afgewisseld met halfvolle producten. Geef je kinderen alleen halfvolle of volle zuivelproducten. Zij hebben een grotere behoefte aan vitamine D en calcium. De vitamine D zit in het vet van de zuivel en helpt bij de opname van calcium. Eet je alleen magere zuivel dan krijg je op den duur een tekort.

Ontbijten is gezond en nodig om de dag door te komen. Heb je er doordeweeks niet zoveel tijd voor, maak er dan in het weekend een gezellig samenzijn van. Een goed begin is het halve werk!
 

Gezonde groet,

Rolien Scheepbouwer
 

www.prowellness.nl



Heb jij ook een vraag voor Rolien mail die dan naar gezondleven@telegraaf.nl

 


Nu populair
Actueel
Meest gelezen
`Mam, krijgt papa ook een baby?`
Als dit kleine meisje hoort dat haar moeder een baby in haar buik heeft, wil ze eigenlijk maar één...