Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
`Ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar`, luidt het spreekwoord. Klopt dit wel? 'Ontbijt als een keizer, lunch als een prins en dineer als een bedelaar', luidt het spreekwoord. Klopt dit wel? Foto: Nils Julia Weymann Pfeifer
di 10 jan 2012, 14:35

Gezond eten

Wat is het ideale ontbijt?

Het komt jullie vast bekend voor: je moet vroeg de deur uit, ondertussen moet ook de kinderen nog aangekleed worden en wil de hond ook nog naar buiten voor een kleine boodschap. Ja, dan schiet dat ontbijt er wel eens bij in én dat terwijl het de belangrijkste maaltijd van de dag is. VROUW.nl zet op een rij hoe je gezond, lekker én snel kunt ontbijten.

De belangrijkste maaltijd van de dag. Na een hele nacht slapen en niet eten, heeft je lichaam energie nodig om op te kunnen starten. Met een ontbijt zet je je stofwisseling aan de gang en geef je je lichaam een goede start om de dag mee door te komen. Een goed ontbijt leidt tot betere schoolprestaties, een verhoogde productiviteit en minder bedrijfsongevallen.

Slank

Uit onderzoek blijkt dat mensen die ontbijten slanker zijn dan mensen die dat niet doen. Mensen die deze ochtendmaaltijd overslaan, vervangen deze ontbijtcalorieën later op de dag met slechte snacks, een zware lunch en té veel eten tijdens het diner. Het blijkt dat de niet ontbijters, hetzelfde aantal calorieën als ontbijters dagelijks eten, over slechts twee tot drie maaltijden verdelen en dat leidt tot meer vetopslag omdat het lichaam teveel energie tegelijkertijd binnenkrijgt en dit niet kan verwerken. Niet ontbijten is jezelf voor de gek houden als het om je gewicht en je gezondheid gaat.

Wat is een goed ontbijt?

Begin de dag in ieder geval met een goede eiwitbron en vezels. Deze reguleren je bloedsuikerspiegel, zetten je stofwisseling aan het werk (eiwitten kosten je lichaam meer energie om te verteren dan koolhydraten) en zorgen samen voor meer verzadiging. Probeer altijd iets van groente of fruit (mag ook diepvries!) bij je ontbijt te eten. Een kommetje pap van magere (soja of rijst) melk met havermout, geraspte appel en kaneel. Een handje pure, onbewerkte muesli met gedroogd fruit en noten met magere kwark of yoghurt. Magere yoghurt, kwark of hüttenkäse met banaan en kaneel. Of met aardbeien, blauwe bessen of frambozen. Gooi het desnoods in de blender en maak er een smoothie van die je onderweg naar je werk opdrinkt.

Voor extra eiwitten en verzadiging kun je er eventueel een schep proteïnepoeder doorheen gooien. Hou je niet zo van zuivel? Eet dan een geroosterde volkoren boterham of knäckerbröd met pindakaas en banaan. Heb je iets meer tijd maak dan een omelet van twee biologische eieren en paprika en tomaat met eventueel wat magere spek, ham of tofu erbij. Varieer! Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn en je hoeft je zelf niet vol te proppen. Het gaat erom dat je even rustig gaat zitten en iets eet. Al is het maar iets kleins.

---
Nog meer ontbijtinspiratie? Je vindt het hier!
---

Pas op met ontbijtgranen

Er zijn tegenwoordig veel soorten ontbijtgranen te koop. Let wel goed op, want uit een analyse blijkt dat veel soorten ontbijtgranen een ongunstige vetsamenstelling hebben. Vooral de krokante muesli’s bevatten veel verzadigde vetten én suikers.

Deze zijn nodig om klonten in de muesli te krijgen, waarmee de grote knapperige brokken worden gemaakt. Behalve weinig vet hoort een ontbijtproduct voldoende vezels te bevatten. Bij cornflakes en soortgelijke producten is er vooral een tekort aan vezels. Ook wordt er aan veel ontbijtgranen suiker toegevoegd. Deze leveren enkel extra calorieën maar geen nuttige voedingsstoffen. Dat geldt echter niet voor alle ontbijtgranen, maar wel voor veel hiervan. En dan heb je nog de ontbijtgranen die zich richten op kinderen. Hieraan wordt vaak erg veel suiker toegevoegd, om het voor kinderen aantrekkelijk (lekker zoet) te maken. Er zitten totaal geen voedingsstoffen in en maken je kind 'verslaafd' aan suiker.

Leer ze goede en pure muesli te eten, met vers fruit en eventueel een beetje honing erdoor voor een beetje zoetigheid. Dan hebben ze in ieder geval een goede start en leer je ze betere voedingsgewoonten waar ze de rest van hun leven iets aan hebben.

---
Luchtig ontbijten? Werp dan een blik op deze slanke recepten!
---

Gewicht

Moet je op je gewicht letten neem dan magere zuivelproducten afgewisseld met halfvolle producten. Geef je kinderen alleen halfvolle of volle zuivelproducten. Zij hebben een grotere behoefte aan vitamine D en calcium. De vitamine D zit in het vet van de zuivel en helpt bij de opname van calcium. Eet je alleen magere zuivel dan krijg je op den duur een tekort.

Ontbijten is gezond en nodig om de dag door te komen. Heb je er doordeweeks niet zoveel tijd voor, maak er dan in het weekend een gezellig samenzijn van. Een goed begin is het halve werk!

Wat eten jullie als ontbijt en hebben jullie nog lekkere én gezonde suggesties voor deze ochtendmaaltijd? Deel ze hieronder met ons!


Nu populair
Actueel
Meest gelezen
En dan verschijnt Ed Sheeran...
De eerste dans is altijd een ontroerend moment. Al hield bij Kya en Matt bijna niemand het droog op...