Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Onbekend.
ma 06 feb 2012, 13:12

Vraag aan onze voedingsdeskundige

Hoe goed zijn noten?

Voor VROUW beantwoordt voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer al je vragen omtrent voeding, bewegen en gezond leven. Rolien Scheepbouwer (1965) is voedings- en gewichtsconsulent en personal trainer/coach.

Rolien Scheepbouwer. Rolien Scheepbouwer. Foto: Simone Bär
Foto: Onbekend

Beste Rolien,
 

Ik lees de laatste tijd zo vaak dat je nootjes moet eten als tussendoortje. Maar daar word je toch dik van? Ik dacht dat er heel veel calorieën in nootjes zaten? Hoe zit dat nu precies?

Nadine Loksman
 

Beste Nadine,

Nootjes zijn een goede keuze als gezond tussendoortje. Steeds meer mensen ontdekken dat ze voedzaam en lekker zijn. En dan heb ik het niet over borrelnootjes maar over de natuurlijke variant. Ongebrand en ongezouten. Walnoten, amandelen, pistachenoten, hazelnoten, cashewnoten, pinda's. Er is genoeg keus. Uiteraard alleen als je geen noten allergie hebt!

Noten zitten boordevol gezonde ingrediënten. Ze zijn glutenvrij en een goede bron van proteïne, mineralen en gezonde vetten. Omdat ze zeer calorierijk zijn zul je je moeten beperken tot 70 gram of 2 handjes per dag anders zul je inderdaad in gewicht aankomen in plaats van afvallen. Ook gezonde producten kunnen slecht voor je zijn als je er teveel van eet. Zoals met alle voedingsmiddelen is het eten met mate ook hier een vereiste.

Verlies gewicht met noten

De reden dat noten goed in een gewichtsbeheersingsprogramma passen is vanwege het feit dat ze vol met gezonde meervoudig onverzadigde vetzuren zitten. Deze vetzuren regulieren je bloedsuikerspiegel waardoor je je honger snel stilt en niet naar ongezonde suikerrijke producten neigt.

Je zit relatief snel vol van een handje noten en je krijgt er veel vezels en voedingswaarde voor terug. Een handje noten is een hand vol gezonde vetten, eiwitten, vezels en vitamines B1, B2, B6 en E en de mineralen foliumzuur, magnesium, calcium, zink, kalium en selenium. Supergezond.
 

Verlaagt je cholesterolgehalte

Uit veel studies blijkt dat noten het slechte LDL cholesterol verlagen en het goede HDL verhogen. Vooral walnoten en amandelen hebben dit gunstige effect op het cholesterolgehalte. Met 40 – 67 gram noten per dag verklein je de kans op hart- en vaatziekten. Dit komt vooral door het hoge gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren die dit gunstige effect op de gezondheid hebben.

Wat ook meespeelt is dat noten de hoeveelheid triglyceriden in het bloed verlagen. Triglyceriden zijn een vorm van vetopslag in je bloed. Dit is essentieel voor je lichaam, maar een te grote hoeveelheid triglyceriden in je bloed kan hart- en vaatziekten veroorzaken. Noten houden de waarden in balans.
 

Geluksgevoel

Uit een ander onderzoek* bleek dat noten het serotonineniveau in het lichaam verhogen. Serotonine vermindert de eetlust, vergroot het geluksgevoel en verbetert de gezondheid van het hart. Volgens de onderzoekers is slechts één ons rauwe, ongebrande en ongezouten walnoten, amandelen of hazelnoten per dag genoeg voor de positieve gezondheidseffecten. Ook pistachenoten zouden dezelfde effecten hebben. Daar word je blij van!
 

Supernoot

Van alle noten zijn walnoten het gezondst. Ze zitten propvol omega 3 en hebben van alle noten de meeste antioxidanten. Wetenschappers ontdekten dat walnoten niet alleen meer antioxidanten bevatten, maar dat deze ook krachtiger zijn.

De antioxidanten die in walnoten werden gevonden hadden tussen de twee en vijftien keer zoveel meer kracht dan vitamine E, wat bekend staat om zijn antioxidante eigenschappen. Omega 3 vetten, in de volksmond ook wel 'visolie' genoemd, werkt ontstekingsremmend en vermindert en voorkomt daardoor klachten ten gevolge van artritis, hartaandoeningen en andere ontstekingsziekten in het lichaam. Met slechts zeven walnoten per dag verlaag je al de kans op hart- en vaatziekten, sommige vormen van kanker en diabetes type II. Eet ze ongeroosterd. Door het roosteren gaat de kwaliteit van de antioxidanten achteruit.

Selenium

Van selenium is in diverse onderzoeken bewezen dat het een positief effect heeft op prostaatkanker. Braziliaanse noten zijn ware selenium 'bommen'. In 100 gram zit maar liefst 1917 mcg selenium en dat is 3485% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Daarnaast bevatten ze ook koper, magnesium, mangaan, potassium, calcium, ijzer, fosfor en zink. Koper helpt bij het voorkomen van bloedarmoede en osteoporose. Met twee Braziliaanse noten per dag krijg je al genoeg selenium binnen om er voordeel van te hebben.

Proteïne

Vegetariërs en raw foodies kennen de voordelen van noten allang. Ze eten vaak meer noten dan niet vegetariërs omdat het een goede bron van proteïne is en omdat je er uitgebreid mee kunt variëren. Het leuke is dat vegetariërs over het algemeen slanker zijn dan hun vleesetende soortgenoten.

Ze eten ze niet alleen als tussendoortje maar doen ze ook vaak door de rijst, stamppotten, hartige taarten en kwark of maken er melk van. Er zijn ook diverse noten olieën waarmee je heerlijke gerechten kunt bereiden. Even zoeken dan vind je op het net veel lekkere recepten.
 

Go nuts!

Kortom: een handje noten per dag is een heerlijk tussendoortje met zeer veel gezondheidsvoordelen. Varieer in type en smaak. Voorwaarde is dat ze vers, ongebrand en ongezouten zijn. Alleen dan zijn noten gezond en word je er niet dik van. Haal ook eens walnoten in schil zodat je iets te doen hebt voordat je ze kunt eten. Of snack op een mix met zuidvruchten erdoor om de zoete trek te stillen. Neem een bakje mee naar je werk of zet een voorraadje in de auto om af en toe uit te snaaien terwijl je in de file staat. Dit voorkomt dat je naar de pomp rijdt en een ongezond tussendoortje haalt waar je altijd meer honger van krijgt.
 

Gezonde groet,

Rolien Scheepbouwer
 

Bron: Daily Mail, *Journal of Proteome Research en Diabetes Care
 

www.prowellness.nl



Heb jij ook een vraag voor Rolien mail die dan naar gezondleven@telegraaf.nl

 


Nu populair
Actueel
Meest gelezen
Feesten met Gerard Joling en...
Wat was het een knalfeest op het VROUW vriendinnen weekend gisteravond! Jeroen van der Boom, Ruth...