Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Foto: Onbekend.
ma 06 feb 2012, 13:12

Hoe goed zijn noten?

Cashewnoten, amandelen, walnoten: ze zijn er in alle soorten en maten. Niet alleen in de winkel, maar ook in veel recepten duiken noten steeds vaker op. Maar hoe gezond zijn ze eigenlijk? En word je er juist niet heel dik van?

Foto: Onbekend

Nootjes zijn een goede keuze als gezond tussendoortje. Steeds meer mensen ontdekken dat ze voedzaam en lekker zijn. En dan heb ik het niet over borrelnootjes maar over de natuurlijke variant:ongebrand en ongezouten. Walnoten, amandelen, pistachenoten, hazelnoten, cashewnoten, pinda's: keuze genoeg! Uiteraard alleen als je geen notenallergie hebt.

Noten zitten boordevol gezonde ingrediënten, zijn glutenvrij en een goede bron van proteïne, mineralen en gezonde vetten. Omdat ze zeer calorierijk zijn, is het verstandig om niet iedere dag een zakje leeg te eten, maar je bijvoorbeeld te beperken tot ongeveer twee handjes per dag. Anders zul je inderdaad eerder in gewicht aankomen, in plaats van afvallen. Tevens kunnen ook gezonde producten slecht voor je zijn als je er teveel van eet. Dus, zoals met alle voedingsmiddelen: eet met mate!

Verlies gewicht met noten

De reden dat noten goed in een gewichtsbeheersingsprogramma passen, is vanwege het feit dat ze vol met gezonde meervoudig onverzadigde vetzuren zitten. Deze vetzuren reguleren je bloedsuikerspiegel waardoor je honger snel stilt en niet naar ongezonde suikerrijke producten neigt.

Je zit relatief snel vol van een handje noten en krijgt er veel vezels en voedingswaarde voor terug. Een handje noten is een hand vol gezonde vetten, eiwitten, vezels en vitamines B1, B2, B6 en E en de mineralen foliumzuur, magnesium, calcium, zink, kalium en selenium. Supergezond.

---
Waarom amandelen zo goed zijn voor je lichaam? Je leest het hier!
---

Verlaagt je cholesterolgehalte

Uit veel studies blijkt dat noten het slechte LDL cholesterol verlagen en het goede HDL verhogen. Vooral walnoten en amandelen hebben dit gunstige effect op het cholesterolgehalte. Met 40 – 67 gram noten per dag verklein je de kans op hart- en vaatziekten. Dit komt vooral door het hoge gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren die dit gunstige effect op de gezondheid hebben.

Wat ook meespeelt, is dat noten de hoeveelheid triglyceriden in het bloed verlagen. Triglyceriden zijn een vorm van vetopslag in je bloed. Dit is essentieel voor je lichaam, maar een té grote hoeveelheid triglyceriden in je bloed kan hart- en vaatziekten veroorzaken. Noten houden deze waarden in balans.

Geluksgevoel

Uit een ander onderzoek* blijkt dat noten het serotonineniveau in het lichaam verhogen. Serotonine vermindert de eetlust, vergroot het geluksgevoel en verbetert de gezondheid van het hart. Volgens de onderzoekers is slechts één ons rauwe, ongebrande en ongezouten walnoten, amandelen of hazelnoten per dag genoeg voor de positieve gezondheidseffecten. Ook pistachenoten zouden dezelfde effecten hebben. Daar word je nog eens blij van!
*Journal of Proteome Research en Diabetes Care - Daily Mail

---
Niet alleen van noten ook van bananen, avocado en makreel word je gelukkig! Lees hier hoe je jezelf een weg naar geluk eet!
---

Supernoot

Van alle noten zijn walnoten het gezondst. Ze zitten tjokvol omega 3 en hebben van alle noten veruit de meeste antioxidanten. En niet zomaar antioxidanten: ze hebbenn tussen de twee en vijftien keer zoveel kracht dan vitamine E. De omega-3-vetten in walnoten zijn tevens een weldaad voor je lichaam. Ze werken ontstekingsremmend en verminderen of voorkomen klachten ten gevolge van artritis, hartaandoeningen en andere ontstekingsziekten in het lichaam. Met slechts zeven walnoten per dag verlaag je al de kans op hart- en vaatziekten, sommige vormen van kanker en diabetes type II. Eet ze bij voorkeur ongeroosterd. Door het roosteren gaat de kwaliteit van de antioxidanten namelijk achteruit. Lees hier nog meer over deze supergezonde walnoot!

Selenium

Van selenium is in diverse onderzoeken bewezen dat het een positief effect heeft op prostaatkanker. Braziliaanse noten zijn ware selenium 'bommen'. In 100 gram zit maar liefst 1917 mcg selenium en dat is 3485% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Daarnaast bevatten ze ook koper, magnesium, mangaan, potassium, calcium, ijzer, fosfor en zink. Koper helpt bij het voorkomen van bloedarmoede en osteoporose. Met twee Braziliaanse noten per dag krijg je al genoeg selenium binnen om er voordeel van te hebben.

Proteïne

Vegetariërs en raw-foodies kennen de voordelen van noten allang. Ze eten vaak meer noten dan niet vegetariërs omdat het een goede bron van proteïne is én omdat je er eindeloos mee kunt variëren. Het leuke is dat vegetariërs over het algemeen slanker zijn dan hun vleesetende soortgenoten.

Ze eten ze niet alleen als tussendoortje maar doen ze ook vaak door de rijst, stamppotten, hartige taarten en kwark of maken er melk van. Er zijn ook diverse noten oliën waarmee je heerlijke gerechten kunt bereiden. Even zoeken dan vind je op het net veel lekkere recepten.

---
Notenliefhebber? Sla dan dit artikel over gezonde noten en zaden zeker niet over!
---

Go nuts!

Kortom: een handje noten per dag is een heerlijk tussendoortje met zeer veel gezondheidsvoordelen. Varieer in type en smaak. Voorwaarde is dat ze vers, ongebrand en ongezouten zijn. Alleen dan zijn noten gezond en word je er niet dik van. Haal ook eens walnoten in schil zodat je iets te doen hebt voordat je ze kunt eten. Of snack op een mix met zuidvruchten erdoor om de zoete trek te stillen. Neem een bakje mee naar je werk of zet een voorraadje in de auto om af en toe uit te snaaien terwijl je in de file staat. Dit voorkomt dat je naar de pomp rijdt en een ongezond tussendoortje haalt waar je altijd meer honger van krijgt.

Wat zijn jullie favoriete noten en waar gebruiken jullie ze voor? Laat je reactie hieronder achter!


11.2 °C
W4
 
files 231
140 km.
Beurs AEX
AEX 493.56
+ / - -1.73%
Nu populair
Actueel
Meest gelezen