Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
ma 05 mrt 2012, 18:00

Van alles de helft helpt niet!

Enkele dieetfabels op een rij

Afvallen en lijnen kun je op vele manieren doen. Er bestaan duizenden diëten en richtlijnen. Door alles wat je erover leest of hoort, heb je al snel geen idee meer wat er nou wel of niet klopt. En jammer genoeg doen er ook vele fabels in de rondte.

We zetten een paar voor je op een rij:



  • Echt goed afvallen? Eet gewoon de helft van wat je normaal eet

Zo niet juist! Als je maar de helft eet van wat je normaal doet dan krijg je nooit alle essentiële voedingsstoffen binnen. Het werkt namelijk zo dat als je minder gaat eten datgene wat je wel eet dat is wat je het lekkerst vindt. Daarmee is de kans dat je dieet wel erg eenzijdig wordt erg groot en dat is niet goed voor je lijf. Qua kilo’s scheelt het je uiteindelijk ook bijna niets.





  • Wie veel fruit eet, wordt slank

Juist niet. In sommige fruiten zitten juist heel veel calorieën. Het suikergehalte in zoet fruit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt, en daarna weer erg snel daalt. Hierdoor krijg sneller je opnieuw honger. Fruit is echter wel gezond als aanvullig op een hoofdmaaltijd. Bijvoorbeeld als nagerecht, dan is het effect op je bloedsuikerspiegel minimaal.





  • Wie overdag weinig eet, mag 's avonds lekker veel eten

Dit klinkt heel logisch, echter is het niet. Integendeel zelfs: je kunt er juist dikker van worden. Wie gedurende de dag weinig eet, krijgt een stofwisseling die in de war raakt. Het lichaam gaat in de hongerstand en schakelt een tandje terug, de verbranding vertraagd. Wie dan ‘s avonds weer flink wat calorieën tot zich neemt, zal merken dat zijn lichaam dit gaat vasthouden (voor ‘slechte tijden’).





  • Koffie zorgt voor extra verbranding

Hoewel er bewijzen zijn dat koffie inderdaad de vetverbranding stimuleert, gebeurt dit alleen als je erg veel koffie tot je neemt. Ook is de hoeveelheid calorieën dat je hierbij extra verbrandt bijna verwaarloosbaar.



  • Na een zware sporttraining kun je best een snack nemen, daar word je niet dik van

Wie sport, verbrandt na de training nog een hele tijd extra calorieën. Dus is het een goed idee om wat te eten na het sporten. Het is ook goed voor het herstel van het lichaam om stoffen als eiwitten aan te vullen. Het lichaam hersteld dan sneller van de verrichte arbeid. Echter onthoud wel dat een vette snack niet de juiste voedingsstoffen bevat die je nodig hebt en vooral heel veel calorieën bevat. Vaak meer dan alles wat je net hebt verbrand. Hiermee doe je alle moeite weer te niet.



  • Een kleine portie geeft geen vol gevoel

Een verzadigd gevoel hebben, heeft er vooral mee te maken van wat jij jezelf voorhoudt. Eerdere onderzoeken hebben dit bewezen. Zo bleek een groep proefpersonen die dachten dat hun smoothie uit drie stukken fruit bestond zich voldaner te voelen dan de deelnemers die dachten dat hun drinken uit twee stukken bestond. Je kunt jezelf ook dus voorhouden dat een bord gewoon genoeg is en je zult zien dat het dan ook echt genoeg is.









Volg VROUW ook op Hyves, Facebook, Twitter en Google+!


Nu populair
Actueel
Meest gelezen
‘Verrassing: jullie worden grote...
Hilarisch! Deze ‘grote zussen’ gaan helemaal uit hun dak als ze te horen krijgen dat hun moeder...